Landbrugsstyrelsens enheder

Landbrugsstyrelsen er organiseret i fire forskellige områder, som er tilknyttet en vicedirektør. Hvert område består af enheder og dertilhørende teams.

Direktionssekretariat & Kommunikation har ansvar for Landbrugsstyrelsens direktions-, departements- og ministersager samt styrelsens kommunikation og pressesager, hvilket løftes i tæt dialog med øvrige enheder i styrelsen.

Opgaver og ansvar

Team Direktionssekretariat

Team Direktionssekretariat arbejder hver dag for at understøtte vores direktion og organisation bedst muligt. Dette inkluderer bl.a. forberedelse af direktionens deltagelse i møder og arrangementer med eksterne samarbejdspartnere samt videreformidling af forelæggelser fra huset til direktionen. Direktionssekretariatet er desuden ansvarlig for styrelsens minister- og departementsbetjening og koordinerer og kvalitetssikrer besvarelser på bestillinger og forelæggelser. 

Team Kommunikation

Team Kommunikation skaber de bedste rammer for god og effektiv kommunikation til både landbrugere, medarbejdere og øvrige interessenter. Teamet understøtter styrelsens interne og eksterne kommunikation via partnerskaber med de faglige enheder, hvor vi bl.a. rådgiver om kommunikation, laver kommunikationsplaner og udarbejder indhold (tekst, video og grafik) til hjemmeside, intranet, nyhedsbreve og sociale medier.

​Vi er desuden ansvarlige for at vedligeholde og udvikle styrelsens digitale kanaler og gennemfører webinarer og det årlige landbrugsseminar.

Team Presse

Team Presse har ansvar for styrelsens pressearbejde. Vi håndterer pressehenvendelser, rådgiver om pressestrategier, udarbejder pressemeddelelser og proaktive pressehistorier i samarbejde med styrelsens fagenheder. 

Derudover koordinerer vi styrelsens reaktive og proaktive presseindsats med departementet og eksterne samarbejdspartnere. Team Presse er også indgang til styrelsens dialog med journalister.

Organisatorisk placering

Direktionssekretariatet er en enhed under direktionen.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Anne-Mette Hjortebjerg Lund

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Direktionssekretariatet
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: direktionssekretariatet@lbst.dk

Revision er en enhed i Landbrugsstyrelsen. 

Vi rapporterer resultaterne af vores revision og leverer på den måde viden om styrelsens interne kontrol- og forvaltningssystemer, så styrelsen hurtigt kan forebygge og rette op på risici og svagheder.

Opgaver og ansvar

Revisionsenheden udfører revision af alle enheder og tilskudsområder i styrelsen og bidrager til at sikre, at Landbrugsstyrelsen har:

  • hensigtsmæssige forretningsgange
  • interne kontroller, som overholder EU-bestemmelserne
  • korrekte og opdaterede regnskabsinformationer, så vores regnskab er rigtigt
  • tilstrækkelig system-, data- og driftssikkerhed i forbindelse med It.

Derudover er det vores opgave at:

  • assistere Landbrugsstyrelsens eksterne revisorer (Det Certificerende Organ)
  • foretage revision og afgive erklæring vedr. regnskabet for Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF)
  • hjælpe departementet med tilsynet af styrelsen og med at forberede revisionsudbud.

Den Særlige Tjenestes opgaver:

Den Særlige Tjeneste varetager den efterfølgende regnskabskontrol hos tilskudsmodtagerne, som beskrevet i forordning 1306/2013.

Organisatorisk placering

Revision er en enhed under direktionen.

Landbrugsstyrelsens organisation

Revision er opdelt i to teams:

  • Team Areal & IT
  • Team Fiskeri & Projekter

Ledelse

Revisionchef Morten Henrichsen

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Revision 
Tlf.: 33 95 80 00 
E-mail: revision@lbst.dk

Enheden Økonomi har fokus på at styrke Landbrugsstyrelsens økonomistyring, herunder prognoser og periodisering og de særlige opgaver, der knytter sig til gebyr- og indtægtsdækket virksomhed i staten.

Økonomi gennemfører analyser af styrelsens drift med fokus på bedst mulig ressourceudnyttelse. Vi har også ansvar for den daglige drift - blandt andet  betaling af regninger, rejseadministration og andre udlæg.

Opgaver og ansvar

  • Tværgående bevillings- og økonomistyring
  • Økonomistyringsstrategi
  • Økonomiske analyser
  • Budgetlægning og -opfølgning
  • Regnskabsaflæggelse
  • Udarbejdelse af bidrag til Finanslov
  • Opfølgning på aktiviteter og tidsregistrering
  • Ledelsesinformation
  • Støttefunktion for alle styrelsens centre og enheder
  • Lønadministration
  • Videreudvikling  af ministeriets projektmodel
  • Effektiviseringsstrategi og gevinstrealisering
  • Regnskabsopgaver
  • Opdatere Landbrugsstyrelsens fælles registre for ansøgere
  • Overførsel af ansøgers tilskud til andre modtagere
  • Sagsbehandling af import- og eksportgarantier
  • Afstemme udbetalinger mellem fagsystemerne
  • Bidrage til EU-regnskaber
  • Udbetale til styrelsens ansøgere
  • Sikrer korrekt behandling af poster i Tilskudsudbetalingssystemet
  • Inddriver gæld fra skyldnere (debitorer)
  • Underkendelser i EU og statsregnskabet
  • Svigbekæmpelse

Organisatorisk placering

Økonomi er en del af området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Johnny Darling

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
Økonomi
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: okonomi@lbst.dk

HR-enhedens opgave er at sikre en professionel personale- og lønadministration og understøtte styrelsen som en attraktiv arbejdsplads gennem effektiv og kvalificeret rekruttering samt udvikling af organisationen, ledere og medarbejderes kompetencer.

Alle enheder i styrelsen har tilknyttet en HR-partner og en organisationsudviklingspartner fra henholdsvis Team HR og Team Organisation.

Opgaver og ansvar

Team HR

Team HR har ansvar for løn– og personaleadministration, rekruttering, lønforhandling, personalepolitikker- og retningslinjer. Teamet er sparringspartner/støttefunktion for alle styrelsens enheder.

Team Organisation

Team Organisation har ansvar for styrelsens indre udvikling herunder kompetenceudvikling, ledelsesudvikling, employer branding, onboarding af nye ledere og medarbejdere samt organisationsudviklingstiltag. Teamet understøtter desuden styrelsens ledere gennem rådgivning og sparring og med redskaber til proceskortlægninger og procesoptimering samt facilitering af workshops i relation til blandt andet samarbejde og trivsel. Derudover står teamet for at gennemføre trivsels- og ledelsesmålinger i styrelsen og varetager sekretariatsfunktionen for styrelsens samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg.

Team HR Stab & Facility

Team HR Stab & Facility varetager økonomi- og administrative opgaver i HR samt kontraktstyringen ift. outsourcingen af intern serviceopgaverne til ISS herunder blandt andet kantinedrift, vagt og sikring, renovation samt rengøring. Denne opgave varetages for alle lokationer i Landbrugsstyrelsen.

Organisatorisk placering

HR er en del af området Ressourcer

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Dorte Bajda Appel

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
HR
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: HR@lbst.dk

IT Drift & Support varetager support og drift af Landbrugsstyrelsens standard- og fagsystemer, som med fokus på at sikre stabilitet og effektiv fejlhåndtering, således både erhverv og sagsbehandling, bliver mindst muligt forstyrret i det daglige arbejde, af tekniske og/eller funktionelle fejl.

Opgaver og ansvar

  • Systemforvaltning af Landbrugsstyrelsens standard- og fagsystemer
  • Fagsystemsupport
  • Leverandørstyring
  • Brugeradministration

Organisatorisk placering

IT Drift & Support er placeret i området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Steffen Rasmussen

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
IT Drift & Support
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: IT@lbst.dk

IT Udvikling & Metode er en del af IT organisationen og er et såkaldt kompetencecenter, hvor de forskellige medarbejdergrupper er ansat og derfra udlånt til styrelses tre leveranceorganisationer. IT Udvikling & Metode har 3 kompetencecentre to til It-udviklere og et kompetencecenter til den agile metode.

Opgaver og ansvar

Kompetencecenteret fokuserer primært på discipliner og færdigheder relateret It-udviklere, Team Coaches (TC) og Release Train Engineer (RTE) samt den agile metode.

Organisatorisk placering

IT Udvikling & Metode er placeret i området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Simon Vinther Laursen

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
IT Drift & Support
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: IT@lbst.dk

IT Produkt & Test er en del af IT organisationen og er et såkaldt kompetencecenter, hvor de forskellige medarbejdergrupper er ansat og derfra udlånt til styrelses tre leveranceorganisationer. IT Produkt & Test har ca. 65 medarbejdere, der arbejder i ca. 25 forskellige teams.

Opgaver og ansvar

Kompetencecenteret fokuserer primært på discipliner og færdigheder relateret tre hovedområder som er Produktforståelse, test og kvalitetssikring samt brugerfokus/UX.

Organisatorisk placering

IT Produkt & Test er placeret i området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef René Rørmose Løjmand

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
IT Drift & Support
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: IT@lbst.dk

IT Arkitektur & Portefølje varetager kontrakt-, portefølje- og projektstyring, ligesom enheden udarbejder strategier for vores it-systemer, rådgiver om systemudviklingen og leder it-projekter på tværs i styrelsen med henblik på at sikre høj kvalitet og skabe bedst mulige sammenspil mellem styrelsens mange it-systemer.

Herudover er det vores opgave at støtte Landbrugsstyrelsen med data, datawarehouse, ledelsesinformation og analyser for at styrke arbejdet med Business Intelligence (BI) og øge værdien og brugen af data i Landbrugsstyrelsen.

Opgaver og ansvar

  • Kontrakt-, Portefølje- og Projektstyring
  • Udarbejde strategier for Landbrugsstyrelsens nuværende og fremtidige applikationer
  • Projektledelse af tværgående it-udviklingsprojekter
  • Forretningsanalyse
  • Løsningsarkitektur
  • Rapportering til Statens IT-råd
  • Udbygge Landbrugsstyrelsens datawarehouse
  • Ledelsesrapportering
  • Udarbejde analyser
  • Levere data til analytiske formål

Organisatorisk placering

IT Arkitektur & Portefølje er placeret i området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Mette-Marie Daub

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Ressourcer
IT Arkitektur & Portefølje
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: IT@lbst.dk

Jura er en enhed i Landbrugsstyrelsen, hvis hovedformål er at medvirke til juridisk kvalitetssikring af styrelsens forvaltning på alle niveauer. Vi bidrager med løbende rådgivning om generelle juridiske problemstillinger og vurderinger om specifikke emner i forbindelse med konkrete sager.

Opgaver og ansvar

Vores primære opgaver består af:

  • Kvalitetssikring af styrelsens regelarbejde.
  • Regelfortolkning bl.a. i forhold til EU-ret, databeskyttelsesret, forvaltningsret og strafferet.
  • Lovteknik.
  • Statsstøtte.
  • Primær kontakt til Kammeradvokaten.

Organisatorisk placering

Jura er en del af området Ressourcer.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Lars Kolze

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Jura & Kvalitet
Jura
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: jura@lbst.dk

Kvalitet & Risikoanalyses hovedopgave er at støtte Landbrugsstyrelsens arbejde med risikobaseret udtagning af ansøgninger til kontrol. Det sker gennem analyser og statistikker for at sikre, at styrelsens kontrolressourcer bliver anvendt bedst muligt. Enheden koordinerer endvidere, at data om resultatet af kontrollerne bliver sendt rettidigt til EU-Kommissionen. 

Enheden koordinerer, når indenlandske eller udenlandske revisorer reviderer Landbrugsstyrelsens arbejde. Den fører tilsyn med danske myndigheder, som Landbrugsstyrelsen har uddelegeret opgaver til i administrationen af EU´s tilskudsordninger. Enheden holder øje med, om styrelsen opfylder de formelle krav, som EU-Kommissionen stiller til, at Landbrugsstyrelsen må udbetale tilskud til ansøgere.  

Endelig deltager enheden i EU-forhandlinger om de finansielle regler for EU´s landbrugsfonde: Den Europæiske Garantifond for Landbruget og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne.

Opgaver og ansvar

  • Udarbejde risikoanalyser og udrulle styrelsens strategi for en risikobaseret kontrol
  • Udvikle nye risikobaserede kontrolmetoder
  • Udtage ansøgninger til kontrol
  • Udarbejde statistik om resultatet af kontrollerne og sende denne til EU-Kommissionen
  • Samarbejde med andre enheder i styrelsen om den årlige udgivelse: Statistik over økologiske jordbrugsbedrifter. 
  • Håndtere Landbrugsstyrelsens samarbejdsaftale med Danmarks Statistik
  • Føre tilsyn med danske myndigheder, der har fået tildelt opgaver med at administrere tilskudsordninger
  • Koordinere og følge op på revisionsbesøg fra danske eller udenlandske revisorer
  • Fremføre danske interesser i EU (AGRIFIN), når det handler om de overordnede regler for betalingsorganernes administration
  • Udvikle Landbrugsstyrelsens kvalitetssikring af dens tilskudsordninger 

Organisatorisk placering

Kvalitet & Risikoanalyse er placeret i området Jura & Kvalitet.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Henrik Berg

Kontakt

Landbrugsstyrelsen 
Jura & Kvalitet
Kvalitet & Risikoanalyse
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: KvalitetOgRisikoanalyse@lbst.dk 

Enheden varetager opgaverne som plantesundhedsmyndighed, herunder international repræsentation, regeludvikling og eksportfremme, tilrettelæggelse af avls-/import-/eksport-kontrol, undersøgelser og beredskab. Vi løser også opgaver vedrørende skov- og markfrø/sædekorn, træemballage, EU handelsnormer, genmodificerede organismer (GMO), flyvehavre og plantenyhedsbeskyttelse. Endelig fører enheden tilsyn med TystofteFonden, der står for afprøvning af nye sorter. 

Opgaver og ansvar

Planter & Biosikkerhed står for udarbejdelse af reglerne, tilrettelæggelsen og administrationen af en bred vifte af opgaver indenfor tilsyn og udvikling på frø- og planteområdet og betjener således flere brancher på jordbrugs- og virksomhedsområdet.

Planter & Biosikkerhed har blandt andet følgende opgaver og ansvar:

  • Undersøgelser og beredskab i forhold til udefrakommende trusler mod planternes sundhed
  • Det internationale arbejde på områderne, herunder det omfattende EU-relaterede arbejde. Planter & Biosikkerhed forhandler her løbende løsninger, der bedst muligt sikrer danske samfundsinteresser samt erhvervsinteresser på de givne områder.
  • Tilrettelægger og koordinerer tilsyn, kontrol og certificering
  • Politik- og regeludvikling

Organisatorisk placering

Planter & Biosikkerhed er placeret i området Jura & Kvalitet og ligger i København (Nyropsgade).

Enheden har et team i Augustenborg – Plantetilsynsteamet - der har ansvaret for de forskellige kontrolordninger på området. Teamet tilrettelægger ordningerne og varetager koordineringen med kontrolafdelingerne i forbindelse med plantetilsyn og undersøgelser, oprettelse og håndtering af kunderegister samt fakturering. Teamet har også ansvaret for certificering af kartofler og frø, sædekorn og skovfrø. Plantetilsynsteamet refererer til Planter & Biosikkerhed i Nyropsgade.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Kristine Riskær

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Jura & Kvalitet
Planter & Biosikkerhed
Tlf.: 33 95 80 00 
E-mail: planter@lbst.dk

Enheden Særlig Kontrol sagsbehandler alle typer sager, hvor der er mistanke om svig eller omgåelse samt sager med overtrædelser af reglerne om konditionalitet og krydsoverensstemmelse. Herudover understøtter enheden den fysiske kontrol gennem udarbejdelse af kontrolinstrukser, vejledninger og support af kontrollører på en række områder foruden krydsoverensstemmelse og konditionalitet. ​​​​

Opgaver og ansvar

Enheden er ansvarlig for den administrative kontrol, sagsbehandling samt support af den fysiske kontrol på følgende områder:

Svig & Omgåelse:

  • Sagsbehandling af sager med mistanke om svig, når der er opdaget noget usædvanligt ved sagen i forbindelse med den almindelige sagsbehandling. 
  • Sagsbehandling af sager, hvor fagenheden har konstateret, at ejerforholdene i en tilskudssag er komplicerede, og at ansøgeren herved kan have eller har opnået en fordel.

Konditionalitet & Krydsoverensstemmelse:

  • Sagsbehandling af kontrolsager med overtrædelser af reglerne om konditionalitet og krydsoverensstemmelse
  • Sagsbehandling af sager med overtrædelser af reglerne om 2 meters bræmmer og flyvehavre
  • Kontrolunderstøttelse og løbende support på kontroller omfattende konditionalitet, krydsoverensstemmelse, flyvehavre og 2 meters bræmmer.
  • Kontrolunderstøttelse og løbende support på kontroller, som Landbrugsstyrelsen udfører på vegne af Fødevarestyrelsen (Kontrollen med mærkning og registrering af dyr samt kontrollen med foderhygiejne og HACCP i besætninger med dyr)
  • Kontrolunderstøttelse og løbende support på kontroller, som Landbrugsstyrelsen udfører på vegne af Miljøstyrelsen (professionelle brugeres anvendelse af pesticider)

Organisatorisk placering

Særlig Kontrol er en del af området Jura & Kvalitet og ligger i Augustenborg.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Christina Korsgaard Andersen Dissing

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Jura & Kvalitet
Særlig Kontrol
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: saerligkontrol@lbst.dk

Enheden Regional Kontrol er ansvarlig for styring, planlægning og gennemførelse af de fysiske kontrolbesøg på jordbrugs- og virksomhedsområdet, der blandt andet skal sikre, at landbrugere og andre ansøgere overholder betingelserne for støtte. Herudover bidrager enheden til den satellitbaserede kontrol i Landbrugsstyrelsen.

Opgaver og ansvar

Enheden varetager styringen, koordinering og gennemførslen af de fysiske kontrolbesøg på en række kontrolområder. De primære kontrolområder er:

  • Arealkontrol
  • Kontrol af projektstøtte- og markedsordninger
  • Økologikontrol
  • Kontrol på planteområdet
  • Konditionalitetskontrol
  • Herudover udføres kontrol på vegne af andre myndigheder (f.eks. kontrol af mærkning og registrering af dyr og foder- og hygiejnekontrol for Fødevarestyrelsen og pesticidkontrol for Miljøstyrelsen).

Ud over den fysiske kontrol hos landbrugere, virksomheder m.v. er enheden er ansvarlig for kontrolunderstøttelsen vedrørende de areal- og projektstøttebaserede støtteordninger samt visse nationale ordninger. Disse opgaver omfatter blandt andet:

  • Udarbejdelse af kontrolinstrukser og afholdelse af instruktionskurser
  • Udarbejdelse af kontrolaftaler
  • Support af jordbrugskontrollørerne
  • Faglige afklaringer
  • Supervision og kvalitetssikring

Den fysiske kontrol varetages fra de fire lokale kontrolafdelinger i Herning, Randers, Kolding og Ringsted/Odense. 

Organisatorisk placering

Regional Kontrol er en del af området Jura & Kvalitet sammen med enhederne Analyse & Kontroludtagning, Udbetaling & Kvalitet, Planter & Biosikkerhed, Svig & Omgåelse og Jura.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Henrik Vorgaard

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Jura & Kvalitet
Regional Kontrol
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: Regionalkontrol@lbst.dk

EU & Projekt designer projektstøtteordninger inden for natur- og miljø og investeringer i teknologi. Tilskudsordningerne fremmer klima-, miljø- og naturinvesteringer i landbruget.

Opgaver og ansvar

  • Udvikler og vedligeholder projektstøtte-ordninger 
  • Leverer faglige, juridiske og politiske afklaringer for projektstøtteordninger
  • Udarbejder bekendtgørelser og forslag til lov
  • Bidrager til udvikling af IT-løsninger for projektstøtteordninger
  • Styrer udvikling af standardomkostninger og –effekter for projektstøtteordninger
  • Koordinerer Landbrugsstyrelsens bidrag til politiske forhandlinger om landbrugspolitik
  • Afrapportering på projektstøtteordninger
  • Forbereder, deltager og følger op på revisioner af projektstøtteordninger
  • Behandler klagesager
  • Leverer til samarbejde med sagsbehandling i Augustenborg, Tønder 
  • Leverer til samarbejde med Jordbrugskontrol
  • Leverer til samarbejde med ART’en (udvikling af IT-løsninger)
Team Investeringsordninger

Teamet har ansvarsområderne:

  • Modernisering i slagtesvinestalde og kvægstalde
  • Miljøteknologi
  • Erhvervsudvikling
  • Økologisk investeringsstøtte og økologifremme
  • Henstillinger
  • Revisioner.
Team Natur- & Miljøordninger

Teamet har ansvarsområderne miljø- og naturprojektstøtteordninger under landdistriktsprogrammet, herunder N-vådområder, P-vådområder, lavbundsprojekter, minivådområder, privat skovrejsning og skov med biodiversitetsformål.

Organisatorisk placering

EU & Projekt er en del af området EU & Landbrug.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Mette Hyldebrandt-Larsen

Kontakt

EU & Projekt
Tlf: 33 95 80 00
E-mail: euogprojekt@lbst.dk

Enhedens primære opgave er at implementere og forvalte en række tilskudsordninger, i form af indkomststøtte til landbrugerne og f.eks. bio-ordninger, der tilskynder landbrugerne til at yde en ekstra indsats for at fremme klima, natur og miljø for at få del i tilskuddet. Enheden står for at udarbejde reglerne i overensstemmelse med EU’s fælles landbrugspolitik, såvel som fortolkningen heraf. Vi arbejder for at sikre gode rammebetingelser for landbrugserhvervet og for at understøtte den grønne omstilling.

Opgaver og ansvar

  • Arealstøtteordninger, herunder grundbetaling, bio-ordninger, pleje af græs- og naturarealer, målrettet kvælstofregulering, permanent ekstensivering, koblet støtte og metanreducerende foder til kvæg.
  • Regelarbejde, herunder bekendtgørelser og juridiske afklaringer
  • Kontrol, herunder drift og udvikling af satellitbaseret kontrol
  • Klagesagsbehandling
  • Biodiversitet
  • GIS analyser
  • Publicering af landbrugsfaglig data
  • Inddragelse af kundeperspektivet på ordningerne
  • Minister- og departementsbetjening

Organisatorisk placering

Landbrugsstøtte & Geodata er en del af området EU & Landbrug

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Jesper Loldrup og enhedschef Peter Ritzau Eigaard

Kontakt

Landbrugsstøtte & Geodata
Tlf: 33 95 80 00
E-mail: Landbrugsstotte-Geodata@lbst.dk

Grøn Udvikling & Ny Viden arbejder med tværgående grøn politikudvikling i styrelsen, herunder tværgående klima- og miljøindsatser.

Enheden har også ansvaret for de forskningsstrategiske opgaver, herunder koordination af den forskningsbaserede myndighedsbetjening, arbejde vedrørende forskningsreserven og øvrige forskningsindsatser.

Enheden fører desuden tilsyn med landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde, der yder tilskud til en række udviklingsaktiviteter inden for fødevare- og jordbrugssektoren.

Enheden har endvidere, sammen med enheden Projekttilskud, ansvaret for administration af Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP), der støtter innovative projekter, som fremmer grøn og økonomisk bæredygtighed inden for landbrug, fiskeri, akvakultur og fødevareindustri. Endelig har enheden, også sammen med Projekttilskud, ansvaret for administrationen af Fonden for Plantebaserede Fødevarer (Plantefonden), der støtter innovative projekter, som fremmer sektoren for plantebaserede fødevarer. 

Opgaver og ansvar

Enhedens opgaver og ansvar er fordelt på tre teams:

Team Klima & Miljø

Teamet varetager tværgående udviklingsopgaver indenfor til miljø og klima bl.a.:

  • Klimapolitik 
  • Effekter & virkemidler (miljø & klima) 
  • EU-klima/landbrug
  • Biokul og bioøkonomi 
Team Forskning & Fonde

Teamet varetager opgaver på følgende områder:

  • Forskningsstrategiske opgaver
  • Forskningsbaseret myndighedsbetjening 
  • Sekretariatsbetjening af Grønt Udviklings- & Demonstrationsprogram
  • Sekretariatsbetjening af Fonden for Plantebaserede Fødevarer
  • Tilsyn med landbrugets fonde

Tilsyn med landbrugets fonde

Grønt Udviklings- & Demonstrationsprogram

Fonden for Plantebaserede Fødevarer

Team GUDP tilskud

Teamet udarbejder indstillinger af ansøgninger til GUDPs bestyrelse og håndterer efterfølgende projektmanagement under Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogam, herunder:

  • Leverer faglige indspil til nye initiativer inden for forsknings- og udviklingsområdet.​
  • Yder tilskud til realisering af gode ideer, der gennem grøn omstilling kan styrke nytænkning i den danske fødevaresektor. Alle projekter skal understøtte både grøn bæredygtighed og økonomisk bæredygtighed. Der ydes tilskud til udvikling af nye teknologier, redskaber, produktionssystemer, analysemetoder, processer, produkter, management- og logistikløsninger inden for klima-, miljø og naturbeskyttelse, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og human sundhed.
  • Styrker brobygning, samarbejde og vidensdeling mellem forskere, virksomheder, primærproducenter inden for landbrug, fiskeri og akvakultur samt aktører fra andre sektorer med ekspertise, som er til gavn for hele fødevaresektoren.

Organisatorisk placering

Enheden Grøn Udvikling & Ny Viden er en del af området EU & Landbrug

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Sonja Canger

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
EU & Landbrug
Grøn Udvikling & Ny Viden
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: Gron-udvikling-Ny-viden@lbst.dk

Opgaver og ansvar

Enheden har ansvaret for at udvikle og fastsætte nye regler i forhold til områderne gødskning, kvælstof, konditionalitet, krydsoverensstemmelse og økologi.

Enheden har ansvar for at understøtte arbejdet i værdikæden med:

  • Gødskningskontrollen
  • Gødningskontrollen
  • Økologikontrollen
  • Krydsoverensstemmelseskontrollen
  • Konditionalitetskontrollen.

Derudover koordinerer enheden styrelsens økologipolitiske opgaver.

Organisatorisk placering

Miljø & Erhvervsregulering er en del af området EU & Landbrug

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Steen Bonde

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
EU & Landbrug
Miljø & Erhvervsregulering
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: miljo-erhvervsregulering@lbst.dk

CAP står for Common Agriculture Policy, som er betegnelsen for EU’s fælles landbrugspolitik. CAP-enheden har ansvar for at gennemføre ændringer af Landdistriktsprogrammet i dialog med EU-Kommissionen, forhandling af EU-regler i Bruxelles vedr. CAP-plan forordningen samt udvikling og udarbejdelse af den nationale strategiske plan (CAP-plan) for implementeringen af CAP2023 i Danmark, der omsætter den europæiske landbrugspolitik til konkrete muligheder og krav til danske landbrugere.

Et programsekretariat i enheden varetager den tværgående koordinering og styring af styrelsens samlede arbejde med at implementere EU's fælles landbrugspolitik. En opgave, der består i etablering af mere end 20 støtteordninger, der skal åbne for ansøgninger fra 2023, og som involverer hele styrelsen.

Opgaver og ansvar

  • Gennemføre ændringer af landdistriktsprogrammet 2014-2022  i dialog med EU-Kommissionen
  • Sekretariatsfunktion for Landdistriktsudvalget
  • EU-forhandlinger i CAP-komitéen, Komitéen for Direkte Betalinger og Landdistriktskomitéen
  • Udarbejdelse af den danske strategiske CAP-plan samt gennemførsel af efterfølgende ændringer
  • Koordination og tværgående styring af den danske implementering af EU’s fælles landbrugspolitik
  • Etablering og drift af CAP-netværk og Overvågningskomité

Organisatorisk placering

CAP-enheden er en del af området EU & Landbrug.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Anne-Mette Hjortebjerg Lund

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
EU & Landbrug
CAP
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: CAP@lbst.dk

Arealtilskud har ansvaret for sagsbehandlingen af arealstøtteordninger. Vi modtager og sagsbehandler fællesskemaer, hvor vi gennem administrativ kontrol sikre et korrekt udbetalingsgrundlag.

Opgaver og ansvar

Direkte arealtilskud– der omfatter:

  • Grundbetaling 
  • Ø-støtte
  • Tilskud til stivelseskartofler
  • Slagtepræmie
  • Ko-præmie

Bio-ordninger:

  • Miljø- og klimavenligt græs
  • Permanent ekstensivering
  • Varieret planteproduktion
  • Biodiversitet & bæredygtighed

Bio-ordningerne for økologisk arealstøtte:

  • Omlægningstillæg
  • Tillæg for reduceret kvælstoftilførsel
  • Frugt/bær-tillæg

Tilskud under landdistriktsprogrammet - der omfatter:

  • Økologisk Arealtilskud
  • Målrettet kvælstofregulering
  • Pleje af græs- og naturarealer
  • Pleje af græs- og naturarealer - N2000
  • 20-årig fastholdelse
  • Etablering af vådområder, 20-årig
  • Miljøvenlig drift af vådområder, 20-årig

Organisatorisk placering

Arealtilskud er en del af området Tilskud & Sagsbehandling. Enheden har medarbejdere både i København, Augustenborg og i Tønder.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Kathrine Marie Steffensen

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Tilskud & Sagsbehandling
Arealtilskud
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: arealtilskud@lbst.dk

Kerneopgaven i Projekttilskud er behandling af ansøgninger om tilskud til projekter inden for fødevarer, miljø-og klimateknologi, etableringsstøtte, jordbrugs-, skov- og naturområdet samt EU’s markedsordninger og nationale ordninger.

Opgaver og ansvar

Kerneopgaven i Projekttilskud er behandling af ansøgninger om tilskud til projekter inden for fødevarer, miljø-og klimateknologi, etableringsstøtte, jordbrugs-, skov- og naturområdet samt EU’s markedsordninger og nationale ordninger. Det meste af sagsbehandlingen foregår digitalt, og enheden udvikler løbende systemer og sagsgange, som kan forenkle og effektivisere processerne.

Organisatorisk placering

Enheden er en del af området Tilskud & Sagsbehandling.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Lene Sørensen

Lene Sørensen er enhedschef for administration af investeringsordninger herunder Etableringsstøtte til unge landbrugere samt EU's markedsordninger og nationale ordninger.

Enhedschef Stig Gronwald-Jørgensen

Stig Gronwald-Jørgensen er enhedschef for administration af tilskud til skov- og naturområdet.

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Tilskud & Sagsbehandling
Projekttilskud
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: projekttilskud@lbst.dk

Enheden gennemfører jordfordelinger i fx vådområde- og lavbundsprojekter, opkøber jord til projekterne og administrerer Landbrugsstyrelsens arealer. Enheden administrerer også statens forkøbsret og Landbrugsloven - sagsbehandling, politik og lovarbejde.

Se video om enheden: Natur- & Landbrugsudvikling

Opgaver og ansvar

  • Jordfordelingsloven, herunder gennemførelse af jordfordeling samt køb og salg af jord
  • Landbrugsstyrelsens beholdning af landbrugs- og naturarealer (udlejning, anlægsarbejde, forkøbsret, salg ved udbud)
  • Policy og lovarbejde vedr. Landbrugsloven, Hegnsloven og Mark- og vejfredsloven
  • Administration af landbrugsloven
  • Administration af Driftsloven 
  • Jordbrugsanalyser.dk

Organisatorisk placering

Enheden Natur- & Landbrugsudvikling er placeret under området Tilskud & Sagsbehandling.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Mette Klintebjerg Fuglsang

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Tilskud & Sagsbehandling
Natur- & Landbrugsudvikling
Tlf: 33 95 80 00
E-mail: naturoglandbrugs-udvikling@lbst.dk

Enheden Jordbrugskontrol er ansvarlig for den administrative kontrol og sagsbehandling samt vejledning på økologi- og kvælstofområdet, samt en række mindre kontrolområder. Herudover understøtter enheden Regional Kontrol gennem udarbejdelse af kontrolinstrukser, support og vejledning af kontrollører, kvalitetssikring m.v. Enheden varetager endelig en række stabsfunktioner på tværs af Jordbrugskontrol og Regional Kontrol.

Opgaver og ansvar

Enheden er ansvarlig for den administrative kontrol og sagsbehandling på følgende områder:

Økologi, herunder:

  • Sagsbehandling af kontrolsager med overtrædelser af økologireglerne
  • Sagsbehandling omkring økologiautorisationer og -certificering
  • Sagsbehandling af procucentskifter, nye arealer, leje-/udleje af bygninger, ophør som økolog m.v.
  • Sagsbehandling omkring brug ikke-økologiske frø og vegetativt formeringsmateriale (den økologiske frødatabase / OrganicXSeeds og Seeds4Organic)
  • Sagsbehandling omkring indsættelse af ikke-økologiske dyr (den økologiske husdyrdatabase / OrganicXLivestock) 

Kvælstof, herunder:

  • Administrativ kontrol af gødningsregnskaber, herunder relevante KO-krav samt harmoniundtagelsen
  • Administrativ kontrol af efterafgrøder
  • Administrativ kontrol af handelsgødning, kalk og jordforbedringsmidler
  • Administration af Register for gødningsregnskab (RG), Leverandørregister for gødningsleverancer (LR) og Gødningsdatabasen.
  • Sagsbehandling omkring indberetning af gødningsregnskaber (GHI)

Organisatorisk placering

Jordbrugskontrol er en del af området Tilskud & Sagsbehandling sammen med enhederne Arealtilskud, Projekttilskud og Natur- & Landbrugsudvikling.

Landbrugsstyrelsens organisation

Ledelse

Enhedschef Ann Kelsen

Kontakt

Landbrugsstyrelsen
Tilskud & Sagsbehandling
Jordbrugskontrol
Tlf.: 33 95 80 00
E-mail: jordbrugskontrol@lbst.dk

Kontakt

Direktionssekretariat & Kommunikation
Tlf: 33 95 80 00
Mail: Direktionssekretariatet@lbst.dk