Tast selv – Landbrugsstyrelsens digitale selvbetjening

Find guides og svar på spørgsmål om Tast selv, din brev-indbakke og Fællesskema. Se, hvordan du opretter fuldmagt, genskaber gammel skemaversion eller installerer TeamViewer.

Log ind i vores digitale selvbetjening:

Tast selv

Med din indbakke i Tast selv har du en række funktioner, der gerne skulle gøre hverdagen nemmere for dig. Du kan i din indbakke for eksempel:

  • Søge efter relevante breve. Du kan søge i både titler og brevindhold
  • Oprette egne mapper til dine sager
  • Sortere indholdet, så du nemt finder frem til det indhold, du leder efter

Din indbakke til breve - en introduktion

Få automatisk besked, når der er brev i din indbakke

Få en sms eller mail, når der er et brev i din indbakke i Tast selv. Du tilmelder dig vores notifikationsservice under brugerindstillingerne i Tast selv. Følg denne vejledning:

  • Log ind i Tast selv på lbst.dk
  • Klik på ’Brugerindstillinger’
  • Klik på ’Indstillinger’ i venstremenuen
  • Klik på ”Redigér oplysninger”, hvis du mangler at oplyse mailadresse eller mobilnummer
  • Vælg, hvordan du gerne vil modtage beskeder
  • Klik på ’Gem’

Gå til Tast selv

En fuldmagt er en tilladelse til, at andre kan søge eller indberette i Tast selv på vegne af din virksomhed. En fuldmagt virker, når den er knyttet til det CVR-nummer eller CPR-nummer, du bruger til at logge ind i Tast selv. 

Sådan tjekker du dine fuldmagter 

Når du logger ind i Tast selv, kan du se, om du har fuldmagter knyttet til dit CVR-nummer eller CPR-nummer. Hvis du tidligere har haft fuldmagter, men du ikke længere kan se dem i Tast selv, kan det skyldes, at vi har fjernet dem. Fuldmagterne er fjernet, fordi de var registreret på en måde, der kun fungerede i vores tidligere Tast selv-service.  

Hvis du fortsat ønsker at give en fuldmagt til en anden, skal du derfor oprette den igen. 

Vi har lavet en teknisk guide til elektroniske fuldmagter, som forklarer hvordan du opretter og forlænger en fuldmagt, samt hvordan du giver tilladelse og anmoder om en fuldmagt.

Teknisk guide til elektroniske fuldmagter

Fuldmagt på papirskema - konkurs- og dødsboer samt landbrugere i særlige situationer

Landbrugsstyrelsen opretter automatisk en fuldmagt fra boet til kurator, når vi modtager kurator- eller skifteretsattest. Ved dødsboer skal arvinger eller bobestyrer sende skifteretsattesten og eventuelle skiftefuldmagter.

Boet kan give fuldmagt til andre end kurator eller bobestyrer, fx til en landbrugskonsulent, ved at indsende en fuldmagtserklæring på dette papirskema.

Skema til fuldmagt

Vejledning for arealstøtte ved konkursboer

Vejledning for arealstøtte ved dødsboer

Hvis skifteretsattesten først kommer efter ansøgningsfristen

Hvis vi ikke kan nå at oprette fuldmagten, fordi skifteretsattesten ikke er kommet inden ansøgningsfristen, vil dødsboet kunne søge efter ansøgningsfristen uden at få støtten nedsat efter reglerne om forsinket ansøgning.

Det er en forudsætning, at dødsboet indsender fuldmagtserklæringen senest 15 dage efter, at skifteretsattesten er udstedt. Det er er også en forudsætning, at dødsboet sender fællesskemaet via Tast selv inden den frist, som vi giver i den konkrete sag.

Særligt om uskiftede dødsboer

Hvis den længstlevende ægtefælle ikke vil søge grundbetaling, kan en konsulent eller en anden repræsentant for den længstlevende ægtefælle indsende et papirfuldmagtsskema sammen med skifteretsattesten, hvorefter vi opretter en fuldmagt.

Landbrugere i særlige situationer

Landbrugere i særlige situationer kan indsende en fuldmagt på papirskema, hvis det af forskellige årsager ikke er muligt at indsende fuldmagten via Tast selv.

  • Den særlige omstændighed kan være, at du er blevet alvorlig syg eller lignende.
  • Det kan være, at du er fritaget fra Digital Post.

En fuldmagt i papirform skal ledsages af dokumentation for den særlige situation, der forhindrer dig i at indsende fuldmagten via Tast selv.

Dokumentationen for den særlige situation ved alvorlig sygdom kan for eksempel være en lægeerklæring. Hvis du er fritaget for Digital Post, skal du indsende dokumentation fra din kommune sammen med papirskemaet.

Sikker e-mail er en løsning, som gør det muligt at sende ekstra sikkert. Når du sender en almindelig e-mail, svarer det til, at du sender et åbent postkort med posten. Bruger du sikker e-mail, svarer det til, at du putter dit postkort i en konvolut, der kun kan åbnes af den rigtige modtager. Se, hvordan du sender sikkert:

Kontakt Landbrugsstyrelsen

Når du vil indsende et skema i Tast selv, skal du underskrive med MitID.

Se i filmen her, hvordan du underskriver med MitID

Vi begynder på udbetalingen af Grundbetaling, Økologisk Arealstøtte, Varieret Planteproduktion, Stivelseskartofler, Biodiversitet og bæredygtighed, Ekstensivering med slæt, Miljø- og klimavenlig græs og Ø-støtte i starten af december 2024. 

Når du er logget ind på Tast selv, kan du finde ”Fællesskema 2024” via forsiden eller "Alle sager”. Klik på ”Fællesskema 2024”. Hvis der under ”Status” står ”Sagsbehandling afsluttet”, udbetaler vi din støtte til dig hurtigst muligt.

Vi udbetaler fra starten af december 2024. Derefter udbetaler vi løbende. Hvis du har gæld til det offentlige, skal du være opmærksom på, at Gældsstyrelsen kan modregne i din udbetaling.

Landbrugsstyrelsen anbefaler at der gemmes et direkte link til Tast selv i browseren. Dette er både gavnligt for hurtig navigation til Tast selv, men også i tilfælde af at Landbrugsstyrelsens hjemmeside er utilgængelig men vores Tast selv er tilgængelig.

Hvis browseren Google Chrome benyttes foretages det ved at:

  • navigere til siden man ønsker at gemme
  • trykke på stjerneikonet oppe i højre hjørne
  • angiv et signende navn og vælg om det skal placeres på bogmærkelinjen eller i en given mappe
  • tryk på udfør

Brug en af følgende supportede browsere: Google Chrome, Apple Safari eller Mozilla Firefox.

Internt Explorer og Edge er ikke understøttet og du kan risikere, at der er funktioner, der ikke fungerer ved benyttelse af disse.

Du kan blandt andet tjekke, hvilket styresystem der er på din pc eller hvilken version af browseren du har installeret ved at gøre følgende:

Skriv "om" i søgefeltet på proceslinjen på din pc og vælg derefter "om din pc".

Windows XP-brugere bør skifte styresystem. Du kan fortsat logge på, selvom du har Windows XP, men der kan være problemer med sikkerhedsopdateringer.

Landbrugsstyrelsen vil derfor, på linje med Digitaliseringsstyrelsen, anbefale vores kunder at skifte styresystem, så I også fremover kan benytte Tast selv.

MitID har erstattet NemID så Landbrugsstyrelsen anbefaler at brugere at overgå til MitID, hvis man fortsat ønsker at kunne benytte digitale selvbetjeningsløsninger.

MitID

Signering med MitID

Oplever du udfordringer med signering med MitID, beder vi dig sikre, at den anvendte browser er opdateret til seneste version. Prøv eventuelt at slette cookies og derefter lukke browseren ned og op og forsøg igen. Konsulter eventuelt driftsstatus.

Tilføjelse af AdBlock vil forhindre pop-up i Tast selv og dermed hindre kerne funktionalitet i at fungere korrekt. Landbrugsstyrelsen anbefaler derfor ikke at benytte AdBlock tilføjelsen i den benyttede browser, eller at der alternativt registreres en undtagelse for Tast selv.

Netværksforbindelse gør en forskel og Landbrugsstyrelsen anbefaler en god båndbredde på forbindelsen og hvis der opleves problemer/længere svartider, så brug kabel i stedet for trådløst netværk.

Cookies skal være slået til/skal accepteres, da man vil opleve fejl på Tast selv, hvis man ikke accepterer. Fejl kan f.eks. vise sig som ”hvid skærm”.

Læs om vores brug af cookies

Tast selv fremstår bedst på computerskærme med en opløsning på 1024 x 786 pixels eller større.

Fungerer Tast selv ikke tilfredsstillende kan det skyldes opsætningen på din PC. En meget lav skærmopløsning og for mange værktøjslinjer i browseren kan påvirke oplevelsen.

Hvis du benytter dig af en PC, ændrer du skærmopløsningen på følgende måde:

  • Højreklik på musen ude på dit skrivebord
  • Klik på punktet 'Egenskaber'
  • Og derefter på 'Indstillinger'
  • Herfra kan du under 'Skærmopløsning' trække pilen frem og tilbage, alt efter hvor stor opløsningen på din skærm skal være.

Hvis du bruger en Mac, ændrer du skærmopløsningen på følgende måde:

  • Sørg for, at du befinder dig i 'Finder'
  • Klik på 'Apple' menuen
  • Og derefter på 'Systemindstillinger'
  • Klik på ikonet 'Visninger'
  • Og derefter på fanen 'Visning
  • Herfra kan du ændre skærmopløsningen til 1024 x 786 pixels eller større. 

TeamViewer - når vi vejleder dig

Vi kan vejlede dig ved at se med på din skærm og fortælle, hvor du skal navigere hen, når du udfylder ansøgninger og skemaer. Det kan vi gøre med funktionen TeamViewer skærmdeling. Det er fuldstændig frivilligt, om du ønsker at benytte funktionen.

Med TeamViewer bliver der ikke installeret noget på din computer, og vi overtager ikke styringen. Der er udelukkende tale om en visning:

Kontakt

Landbrugsstøtte & Geodata
Tlf: 33 95 80 00
Mail: Landbrugsstotte-Geodata@lbst.dk