Hvis du har modtaget en høring om omgåelse

Hvad kan du forvente hvis du får en høring, og hvad kan du selv gøre for at bidrage til sagens oplysninger?

I forbindelse med sagsbehandlingen af din sag har du ifølge forvaltningsloven ret til at blive hørt. Høringen skal sikre, at du får mulighed for at blive bekendt med og kommentere på beslutningsgrundlaget inden der træffes en afgørelse om omgåelse eller afslutning af omgåelseskontrollen. 

I høringsbrevet vil du blive bedt om en redegørelse samt underbyggende dokumentation for dine svar. 

Høringssvar

I din redegørelse vil du typisk blive bedt om at oplyse følgende:

  • Hvorfor ligger landbrugsvirksomhederne på samme adresse?
  • Hvorfor er landbrugsprduktionen delt op i flere virksomheder?
  • Hvorfor har du flere landbrugsvirksomheder?
  • Hvilket ansvar og hvilken indflydelse har ejerne i de enkelte virksomheder?
  • Hvilken sammenhæng og hvilke samarbejdsrelationer er der mellem virksomhederne?
  • Hvordan holdes produktionen adskilt mellem de enkelte virksomheder?
  • Handler virksomhederne med hinanden, dvs. er der afregninger mellem virksomhederne?

Underbyggende dokumentation

Vi har brug for underbyggende dokumentation for dine svar, herunder:

  • Interne årsrapporter med specifikationer og noter
  • Fakturaer, der dokumenterer samhandelen mellem virksomhederne
  • Revisionslister eller kontokort over samtlige posteringer på finans- og statuskonti i regnskabsperioden
  • Anlægskartotek, hvoraf udspecificering af anlægsaktiver fremgår
  • Kontrakter og forpagtningsaftaler.

Anden dokumentation

Hvis du har anden dokumentation, der kan underbygge dit svar må du gerne fremsende den. Det kunne være:

  • Fakturaer, der dokumenterer samhandel med eksterne samarbejdspartnere
  • Indbyrdes aftaler mellem ejerne eller virksomhederne
  • Dokumentation for et eventuelt generationsskifte og gerne med en tidsplan/overdragelsesplan mv.
  • Rådgivers vurdering af muligheder og oplæg til generationsskiftemodel
  • Værdiansættelse af virksomheden samt finansiering af et generationsskifte
  • Rådgivers vurdering af muligheder for risikobegrænsning
  • Rådgivers vurdering af muligheder for finansiering
  • Rådgivningsmateriale (typisk fra revisor)
  • Aftaler eller vurderinger fra eksterne kilder
  • Referat fra bestyrelsesprotokoller
  • Mødereferater
  • Lånebeviser

Et driftsregnskab består af en ekstern og en intern del. Vi beder om at se det interne driftsregnskab, hvor alle detaljer er med. Det vil sige at posterne er udspecificerede med bl.a. kvantum og statusposter.

Det er ikke alle bilag, vi vil se. Vi ønsker at se de bilag, som vedrører evt. handel mellem jeres selvstændige virksomheder. Dette kunne eksempelvis være køb/salg af såsæd, afgrøder, tjenesteydelser, forpagtning og maskinstationsarbejde.

Vi ønsker at se en liste over alle posteringer i regnskabsåret. Hvis du er i tvivl, kan du med fordel spørge din revisor eller regnskabskonsulent. Listen har mange navne alt efter, hvilket regnskabssystem din revisor bruger.

De kontrakter og forpagtningsaftaler, vi ønsker at se, er dem, I evt. har lavet mellem jeres selvstændige virksomheder.

Hvis I har lavet et generationsskifte, kan I dokumentere det ved hjælp af de skriftlige aftaler, I har lavet vedrørende handelen. I kan også sende kopi af skøder og/eller finansieringsaftaler med kreditforening og pengeinstitut.

Du kan sende dit høringssvar til Svig & Omgåelse via mail eller brev.

Send via mail

Mail: saerligkontrol@lbst.dk

Vi opfordrer dig om at sende dit høringssvar og tilhørende dokumentation via sikker mail (dvs. en e-mail der er krypteret eller har digital signatur), da din henvendelse sandsynligvis indeholder personfølsomme oplysninger.

Du kan også indsende fortrolige eller følsomme oplysninger til os via e-Boks

Kontakt Landbrugsstyrelsen

Hvis du er fritaget for digital post, kan du sende fortrolige eller følsomme oplysninger via fysisk brev.

Send via brev

Postadresse:
Landbrugsstyrelsen Augustenborg
Særlig Kontrol
Augustenborg Slot 3
6440 Augustenborg

Frister

Modtager du et høringsbrev, har du en frist på 14 dage fra datering af brevet til indsendelse af dit høringssvar.

Modtager du en opfølgende høring, skal du være opmærksom på, at høringsfristen kan variere, men typisk vil denne frist også være sat til 14 dage fra datering af brevet.

Fristforlængelser

Har du svært ved at nå at fremsende dit høringssvar indenfor den fastsatte frist, kan du skrive til saerligkontrol@lbst.dk og bede om fristudsættelse.

Der vil efter en konkret vurdering af sagen, gentagne fristudsættelser samt omfanget af materialer og begrundelse for fristudsættelsen blive taget stilling til, om vi kan imødekomme din ønskede frist, eller om der vil blive givet en anden frist for indsendelse.

Hvis vi ikke modtager svar fra dig eller hvis du ikke bidrager til sagens oplysning i fornødent omfang, kan det få betydning for vores vurdering af sagen, som vi så vil behandle ud fra de oplysninger, vi allerede har. Det kaldes processuel skadevirkning.

Persondata

Vi registrerer oplysninger om dig i forbindelse med indsendelse af dit høringssvar.

Sådan behandler Landbrugsstyrelsen dine personoplysninger

Kontakt

Særlig Kontrol
Tlf: 33 95 80 00
Mail: saerligkontrol@lbst.dk