Gødningsanvendelse

Se, hvordan du må anvende organisk gødning og andre gødningstyper på dine arealer, f.eks. hvornår og hvordan du må bringe gødningen ud.

Gødningsanvendelsesbekendtgørelsen regulerer jordbrugsvirksomheders anvendelse af især organisk gødning men også af andre gødningstyper på arealerne. Bekendtgørelsen indeholder blandt andet regler om perioder, hvor forskellige typer af gødning ikke må udbringes for at hindre kvælstofudvaskning, krav om særlige teknikker til udbringning for at begrænse udledning af ammoniak og forbud mod at udbringe gødning på en måde, der giver risiko for afstrømning til vandmiljøet.

Bekendtgørelse nr. 931 af 16.juli 2024 om jordbrugsvirksomheders anvendelse af gødning

Det følger af nogle af bekendtgørelsens regler, at oplysninger skal kunne ses eller registreres på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.

Hvis det regner usædvanligt meget om sommeren, er det i visse tilfælde tilladt at udbringe flydende husdyrgødning og anden flydende organisk gødning i en længere periode end normalt.

Reglen gælder for marker, hvor størstedelen af markens areal ligger i kommuner, hvor der i ugerne 30 til 38 har regnet mere end normalt.

Opgørelsen sker på kommuneniveau og skal opfylde to betingelser. Det skal fra uge 30 og inden udgangen af uge 38 samlet set have regnet 30 pct. mere end klimanormalen ifølge opgørelser og definitioner fra DMI. Derudover skal det fra uge 21 og inden udgangen af uge 38 samlet set have regnet mere end klimanormalen ifølge opgørelser og definitioner fra DMI. Er de to betingelser opfyldt, kan flydende husdyrgødning og flydende affald udbringes indtil 15. oktober på følgende arealer:

  • Etablerede, overvintrende fodergræsmarker, herunder marker med udlæg af græs eller kløvergræs udsået senest i forbindelse med forårssåningen. Undtagelsen omfatter dog ikke arealer med udlæg af græs eller kløvergræs i majs.
  • Arealer, hvor der den følgende vinter skal være vinterraps.

Reglen fremgår af gødningsanvendelsesbekendtgørelsens § 9 stk. 10 og er en undtagelse fra § 9 stk. 1.

DMI's opgørelser af nedbør

Herunder kan du se nedbørsdata fra DMI, og om betingelserne for at bruge undtagelsen er opfyldt for hver enkelt kommune.

Oversigten over nedbørsdata opdateres om onsdagen efter hver af de uger, som reglen i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen omfatter. Opdatering sker således hver onsdag i perioden uge 22-39.

Den nyeste oversigt viser opsummerede data fra de forudgående uger.

Nedbørsopgørelse for uge 38

Nedbørsopgørelse for uge 37

Nedbørsopgørelse for uge 36

Nedbørsopgørelse for uge 35

Nedbørsopgørelse for uge 34

Nedbørsopgørelse for uge 33

Nedbørsopgørelse for uge 32

Nedbørsopgørelse for uge 31

Nedbørsopgørelse for uge 30

Nedbørsopgørelse for uge 29

Nedbørsopgørelse for uge 28

Nedbørsopgørelse for uge 27

Nedbørsopgørelse for uge 26

Nedbørsopgørelse for uge 25

Nedbørsopgørelse for uge 24

Nedbørsopgørelse for uge 23

Nedbørsopgørelse for uge 22

Nedbørsopgørelse for uge 21

Klimanormalen

Nedbøren i den enkelte kommune skal sammenholdes med 30 års klimanormalen 1961-1990 for den region, som den pågældende kommune ligger i. 

Regionsinddelingen er lavet af DMI og svarer ikke til de administrative regioner. Du kan se hvilken region, hver kommune ligger i, ved at følge linket nedenfor.

Oversigt over kommunernes beliggenhed i DMI's regioner

Landbrugsstyrelsen har ved afgørelse af 19. juli 2024 forlænget dispensationen til, at jordbrugsvirksomheder kan anvende flydende kunstgødning fra virksomheden Flex Fertilizer System ApS, uden nedfældning, nedbringning inden 4 timer, placering i forbindelse med såning, tilsætning af ureasehæmmer eller bladgødskning.

Dispensationen er forlænget til den 31. juli 2025.

Efter gødningsanvendelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr. 4 skal dispensationen være tilgængelig på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.

Afgørelse om forlængelse af dispensation til udbringning af ureagødning

Dispensationen gælder alene anvendelse af produkter fra virksomheden Flex Fertilizer System ApS, CVR-nr. 36080760.

I forbindelse med at der udføres forskningsforsøg, kan krav i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen om brug af gødning og begrænsningerne i mængderne af udbragt kvælstof og fosfor fraviges.

Kravene kan fraviges i to situationer, og kun hvis særlige kriterier vedr. forsøgets tilrettelæggelse, forsøgsparcellernes størrelse m.v. er overholdt. De to situationer:

  • Det er ikke muligt at overholde reglerne. Først og fremmest fordi forsøget netop går ud på, at teste en anden praksis end den lovlige.
  • Det er muligt at overholde reglerne, men fravigelsen af reglerne er ubetydelig for miljøbeskyttelsen.

Særlige kriterier, der skal være opfyldt

  • Forskningsforsøget skal udføres i forsøgsparceller, der for hvert forsøgsled ikke er større end 300 m² for arealer med landbrugsafgrøder og 1.300 m² for arealer med skov.
  • Inden forskningsforsøget igangsættes, skal der foreligge en forsøgsplan for udførelse af forsøget og for indsamling af data. Det skal fremgå af forsøgsplanen, hvorfor regler i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen fraviges, og hvordan utilsigtede påvirkninger af omgivelserne som følge heraf vil blive imødegået.
  • Hvert forsøgsled skal gentages flere gange i samme forsøgsopstilling.
  • Der skal foretages en indsamling og en statistisk bearbejdning af forsøgsdata og udarbejdes en kort afsluttende rapport over de væsentligste resultater.
  • Reglen fremgår af gødningsanvendelsesbekendtgørelsens § 2.

Registrering af forskningsforsøg på Landbrugsstyrelsens hjemmeside

Udførelse af forskningsforsøg, der fraviger bekendtgørelsens regler, skal registreres på Landbrugsstyrelsens hjemmeside, inden forsøget påbegyndes. Registrering skal ske med navn, adresse og CVR-nummer på den jordbrugsvirksomhed, på hvis arealer forskningsforsøget udføres, og på den virksomhed, der gennemfører forsøget. Registreringen skal desuden indeholde oplysninger om forskningsforsøgets navn, og hvilke regler i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen der fraviges med forskningsforsøget.

Registrering sker ved indsendelse af mail til Landbrugsstyrelsens enhed, Miljø & Erhvervsregulering mijo-erhvervsregulering@lbst.dk, indeholdende følgende oplysninger:

  • Navn, adresse og CVR-nummer på den jordbrugsvirksomhed, på hvis arealer forskningsforsøget udføres
  • Navn, adresse og CVR-nummer på den virksomhed, der gennemfører forsøget.
  • Forskningsforsøgets navn
  • Hvilke regler i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen der fraviges med forskningsforsøget.

Dokumentationskrav

Den ansvarlige for driften af de arealer, hvor forskningsforsøg udføres, skal kunne dokumentere, at fravigelse af bekendtgørelsens regler sker som del af et forskningsforsøg, der overholder de særlige kriterier.

Den ansvarlige for driften skal også kunne dokumentere, at der er sket indberetning til Landbrugsstyrelsen.

Den ansvarlige for driften skal opbevare dokumentationen i 5 år efter udløbet af den planperiode, hvor forsøget afsluttes, og kunne forevise den på forlangende i forbindelse med tilsynsmyndighedens kontrol eller i forbindelse med Landbrugsstyrelsens vurderinger af anvendelsen af muligheden for at udføre forsøg, der fraviger bekendtgørelsens regler.

Kommunalbestyrelsen opkræver brugerbetaling fra jordbrugsvirksomheder for tilsyn med overholdelse af reglerne i gødningsanvendelsesbekendtgørelsens kapitel 2.

Med virkning fra 1. august 2023 findes hjemlen for kommunalbestyrelsens opkrævning af brugerbetaling for tilsyn med overholdelse af reglerne i gødningsanvendelsesbekendtgørelsens kapitel 2 i gødningsanvendelsesbekendtgørelsens § 23.

Gødningsanvendelsesbekendtgørelsens regler om brugerbetaling svarer til de hidtidige regler om brugerbetaling i brugerbetalingsbekendtgørelsen.

Hovedreglen om brugerbetaling for tilsynsarbejde

Kommunalbestyrelsen opkræver brugerbetaling for sit arbejde med at føre tilsyn med overholdelsen af reglerne i gødningsanvendelsesbekendtgørelsens kapitel 2.

Tilsynsarbejde omfatter bl.a. forberedelse af tilsyn, tilsyn på og omkring jordbrugsvirksomheden, prøveudtagning, analyser og målinger, udførelse af beregninger, konkret vejledning af virksomheden om de krav, den skal opfylde, opfølgning af tilsyn i form af tilsynsrapporter samt håndhævelse og politianmeldelser. Tilsynsarbejde medregnes, uanset hvad anledningen til tilsynet er. Dette gælder også, hvis tilsynet er led i en kampagne eller er foranlediget af en akut forurening.

Undtagelser fra kravet om brugerbetaling

Der skal alene opkræves brugerbetaling for tilsyn med overholdelse af pligten til at etablere foranstaltninger til at imødegå, at jord under normale vejrforhold eroderer til vandmiljøet, når tilsynsmyndigheden foretager håndhævelser, eller når tilsynsmyndigheden konstaterer forhold, der giver anledning til en fortsat tilsynsindsats.

Der opkræves ikke brugerbetaling for tilsynsarbejde, som alene udføres på baggrund af oplysninger fra naboer eller andre tredjeparter.

Taksten for brugerbetaling

Taksten for tid anvendt af kommunens medarbejdere er den samme som Miljøstyrelsen har offentliggjort på sin hjemmeside.

Taksten reguleres hvert år på grundlag af de senest offentliggjorte pris- og lønreguleringssatser, der offentliggøres af Finansministeriet i den årlige aftale om kommunernes økonomi. 

Miljøstyrelsens oversigt over takster for brugerbetaling

For fremmede tjenesteydelser betales 57,79 pct. af regningsbeløbet ekskl. moms.

Kontakt

Miljø & Erhvervsregulering
Tlf: 33 95 80 00
Mail: miljo-erhvervsregulering@lbst.dk