Økologierhvervet har på baggrund af fund af PFAS i økologiske æg ønsket en tidsbegrænset dispensation til brug af ikke-økologisk proteinfoder med hjemmel i økologiforordningens katastrofebestemmelse. Branchen har tilkendegivet, at de ikke vil bruge fiskemel til økologiske æglæggere, og at de derfor mangler alternative proteinkilder.
Landbrugsstyrelsen har analyseret katastrofebestemmelsen i økologiforordningen og dennes anvendelsesmulighed, og der kan ikke dispenseres i henhold til økologiforordningens almindelige katastrofebestemmelse. Det skyldes, at forholdet ikke opfylder kriterierne blandt andet fordi, der ikke er tale om en konkret hændelse, men en baggrundsforurening, at der ikke er tale om et ulovligt produkt, og at der ikke er fundet anledning til at fraråde den danske befolkning at spise økologiske æg med det fundne indhold af PFAS.
Dertil kommer, at selv under katastrofesituationer, kan situationen med fiskemel ikke sidestilles med hensigten med økologiforordningens katastrofebestemmelse. Muligheden for at anvende katastrofebestemmelsen i økologiforordningen gælder specifikt fejlslagen produktion af økologisk foder eller omlægningsfoder.
Landbrugsstyrelsen kan ud fra sagens oplysninger konstatere, at der er tale om en specifik forekomst af en forurening, men at denne ikke kan henføres til en specifik hændelse og af begrænset geografisk omfang. Tværtimod vurderer Landbrugsstyrelsen, at der er tale om en generel miljørisiko, som ikke kan henføres til en specifik hændelse.
Landbrugsstyrelsen finder således ikke, at katastrofebetegnelsen kan anvendes i denne situation. Der er ikke tale om et ulovligt produkt, og Fødevarestyrelsen har heller ikke fundet anledning til at fraråde den danske befolkning at spise økologiske æg med det fundne indhold af PFAS.
Landbrugsstyrelsen vurderer derfor, at selv hvis Danmark kunne erklære situationen for en katastrofe i Danmark, så kan mangelsituationen med fiskemel ikke umiddelbart sidestilles med hensigten med økologiforordningernes katastrofebestemmelser, da det ikke drejer sig om fejlslagen produktion af økologisk foder.
Fakta:
En situation kan betegnes som en katastrofesituation, når der kan henføres til »ugunstige vejrforhold«, »dyresygdomme«, en »miljøhændelse«, en »naturkatastrofe« eller en »katastrofal hændelse« samt eventuelle sammenlignelige situationer.
Medlemsstater, i hvilken situationen opstår, kan træffe en formel afgørelse om at anerkende situationen som en katastrofesituation. Denne formelle afgørelse bør træffes enten for et helt område eller for en enkelt erhvervsdrivende. Perioden begrænses til det strengt nødvendige for videreførelse eller genoptagelse af den økologiske produktion.
De specifikke produktionsregler, som økologiforordningens katastrofebestemmelse giver adgang til at fravige på foderområdet, er begrænset til fravigelse af:
- kravet om, at husdyr skal fodres med økologisk foder eller foder fra omlægning, hvis foderproduktionen går tabt eller der pålægges restriktioner.
- kravet om, at mindst 60 % af det tørstof, der udgør den daglige foderration, skal bestå af grovfoder, frisk eller tørret foder eller ensilage, hvis foderproduktionen går tabt eller der pålægges restriktioner, kan procentdelen af tørstoffet i den daglige foderration, der skal bestå af grovfoder, nedsættes.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 33 95 80 00 eller sende en e-mail til Miljo-Erhvervsregulering@lbst.dk.
Er du journalist, er du velkommen til at kontakte Landbrugsstyrelsens pressetelefon på tlf. 41 89 25 07.