Etableringsstøtte til unge landbrugere 2025

Find vejledning, ansøgningsskema m.m. til tilskuddet Etableringsstøtte til unge landbrugere 2025.

Tilskuddet til Etableringsstøtte til unge landbrugere styrker unge landbrugeres og gartneres mulighed for en succesfuld etablering og fastholdelse af deres virksomhed. Tilskuddet bidrager dermed blandt andet til at styrke virksomhedens egenkapital.

Du kan som ung stå over for at skulle i gang med at etablere din virksomhed. Så kan du søge om tilskud i indsatsområdet ”Etablering af landbrugs- eller gartnerivirksomheder”, i tilskudsguiden omtalt som ”Etablering”.

Du kan også som ung allerede have etableret din virksomhed og så kan du søge om tilskud i indsatsområdet ”Fastholdelse”.

I faktaarket kan du læse mere om betingelserne for de to indsatsområder.

Status og frister

Åben for ansøgninger
  • 3. Februar 2025 til 23. April 2025

    Ansøgningsperiode

Anslået sagsbehandlingstidTilsagn: 60 pct. er sagsbehandlet inden for 90 dage

Om tilskuddet

I indsatsområdet ”Etablering” kan du på vegne af din virksomhed søge tilskud til din virksomhed, hvis du ønsker at etablere en primær jordbrugsvirksomhed, i form af enten et landbrug eller et gartneri.

I indsatsområdet ”Fastholdelse” kan du på vegne af din virksomhed søge tilskud til din virksomhed, hvis du inden for de seneste fire år allerede har etableret en primær jordbrugsvirksomhed, i form af enten et landbrug eller et gartneri.

Din virksomhed kan få tilskud enten som heltidsvirksomhed eller som deltidsvirksomhed:

  • Heltidsvirksomheder skal have et årligt arbejdskraftbehov på mindst 1.665 timer.
  • Deltidsvirksomheder skal have et årligt arbejdskraftbehov på mindst 830 og op til 1.665 timer.

Om din virksomhed søger tilskud som heltids- eller deltidsvirksomhed er uafhængigt af, om du søger tilskud i indsatsområdet ”Etablering” eller ”Fastholdelse”.

Hvor meget du kan få i tilskud afhænger af, om din virksomhed søger om tilskud som heltidsvirksomhed (1.665 årlige arbejdstimer) eller deltidsvirksomhed (mindst 830 årlige arbejdstimer). Der gives tilskud på baggrund af følgende satser:

  • Tilskuddet for heltidsvirksomhed er 729.000 kr.
  • Tilskuddet for deltidsvirksomhed er 364.500 kr.

Har du eller din virksomhed fået udbetalt tilskud gennem ordningen Støtte til unge landbrugere i perioden 2015-2022, vil dette tilskud blive modregnet det tilskud din virksomhed kan få under ordningen Etableringsstøtte til unge landbrugere.

Du skal være opmærksom på, at hvis du eller din virksomhed samlet har fået udbetalt fem års tilskud i perioden 2015-2022 under ordningen Støtte til unge landbrugere, kan din virksomhed ikke få tilskud under ordningen Etableringsstøtte til unge landbrugere.

Vi gør opmærksom på, at nogle betingelser skal være opfyldt på forskellige tidspunkter, alt efter om virksomheden søger i indsatsområdet ”Etablering ” eller ”Fastholdelse”.

For begge indsatsområder gælder, at når du og din virksomhed søger om tilsagn:

  • Skal den ansøgende virksomhed have et aktivt CVR-nummer.
  • Den unge landbrugere eller gartner skal være under 41 år på tidspunktet for ansøgning om tilsagn. Det vil sige, at hvis den unge fylder 41 år i løbet af ansøgningsrunden, skal ansøgningen sendes inden den unges fødselsdag for at kunne opnå tilsagn.
  • Den unge landbrugere eller gartner skal enten have en relevant uddannelse eller dokumenteret relevant erhvervserfaring inden for landbrugs- og/eller gartnerivirksomheder.

Se en Ikke-udtømmende liste over godkendte uddannelser

For begge indsatsområder gælder desuden, at hvis din virksomhed skal skilte, skal der indsendes dokumentation herfor, når der søges om udbetaling.

Hvis du og din virksomhed søger i indsatsområdet ”Fastholdelse” gælder følgende betingelser, når der søges om tilsagn. Søger du og din virksomhed i indsatsområdet ”Etablering” skal betingelserne derimod først være opfyldt, når der søges om udbetaling.

  • Den ansøgende virksomhed skal have et aktivt CVR-nummer.
  • Den unge landbruger eller gartner skal være driftsleder i virksomheden. Dette indebærer, at:
    • Den unge skal være reel ejer af virksomheden.
    • Den unge skal have en stemmeandel på mere end 50 procent i din virksomhed og en ejerandel på mindst 25 procent.
    • Den unge må ikke have indtrådt som driftsleder i den ansøgende virksomhed mere 4 år før ansøgningstidspunktet.
  • Virksomheden må ikke være gået konkurs.
  • Virksomheden skal drive en primær landbrugsbedrift eller et gartneri.
  • Virksomheden skal have et årligt arbejdskraftbehov på mindst 830 eller 1.665 arbejdstimer afhængigt af, om der er søgt om tilskud som heltidsvirksomhed eller deltidsvirksomhed.
  • Virksomheden skal opfylde betingelser vedrørende fast ejendom, driftsaktiver eller ejerandele. Det indebærer en af følgende:
  1. En endelig købsaftale eller et endeligt skøde på fast ejendom, der dokumenterer den unge landmands eller gartners overtagelse af fast ejendom eller din virksomheds overtagelse af fast ejendom.
  2. En endelig aftale om den unge landmands, gartners eller din virksomheds køb af besætning, driftsinventar og driftsmateriel m.v.

Fælles for de to muligheder for at opfylde betingelser vedrørende fast ejendom, driftsaktiver eller ejerandele er, at overtagelsen eller overdragelsen skal være sket tidligst 4 år før, du søger om tilsagn. Hvis virksomheden søger i indsatsområdet ”Etablering” skal det ske, før der søges om udbetaling. Hvis din virksomhed søger i indsatsområdet ”Fastholdelse”, skal dette være sket, inden der søges om tilsagn.  

Opfylder du på ansøgningstidspunktet alle betingelserne i indsatsområdet ”Fastholdelse”, så skal du søge om tilsagn til i dette indsatsområde.

I faktaarket kan du læse mere om betingelserne for de to indsatsområder.

Etableringsstøtte til unge landbrugere 2025-2027 skal styrke de unge landbrugere og unge gartneres mulighed for etablering og efterfølgende fastholdelse inden for erhvervene.

Finansieret af Den Europæiske Union

Sådan søger du

Når ansøgningsrunden åbner, kan du søge om tilskud til din virksomhed via Tast selv.

Tast selv – Styrelsen for Grøn Arealomlægning og vandmiljøs digitale selvbetjening

Alle obligatoriske afsnit i ansøgningsskemaet skal være udfyldt, ellers kan din virksomhed ikke indsende skemaet.

Ansøgningen skal vedlægges de nødvendige bilag:

  • Relevante uddannelsesbeviser eller realkompetencevurdering på EUV1-niveau.
  •  Én af følgende:
  1. En købsaftale eller et skøde, der dokumenterer overtagelse af fast ejendom
  2. En aftale om køb af besætning, driftsinventar eller driftsmateriel m.v.

Såfremt vi mangler oplysninger eller bilag, vil vi partshøre din virksomhed, før vi træffer afgørelse. 

Din virksomhed kan ikke, som tilsagnshaver, ændre i sin ansøgning efter udløbet af ansøgningsrunden.

Du kan dog trække din virksomheds tilsagn om tilskud tilbage, hvis du ikke ønsker at gennemføre den etablering eller fastholdelse, som din virksomhed har fået tilsagn til. Det kan du gøre ved at genindsende din virksomheds ansøgning og udfylde fanen ”Frafald af ansøgning”.

Trækker du din virksomheds tilsagn tilbage, kan din virksomhed eller anden virksomhed tilhørende dig godt søge om tilskud igen på et andet tidspunkt.

Når du på vegne af din virksomhed vil søge om udbetaling, skal du søge via skemaet ”Udbetalingsansøgning” i Tast selv.

Tast selv - Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs digitale selvbetjening

Du skal være opmærksom på, at du skal opbevare dokumentation for adkomst på fast ejendom og driftsmateriel mv. for din etablering eller fastholdelse  i fem år og seks måneder efter den dato, der står angivet i det brev, du modtager om din udbetaling. 

Arbejdskraftbehovet opgøres efter normtimesatser, som fremgår af bilag 1 i bekendtgørelsen (se afsnit: Lovstof). Arbejdskraftbehovet beregnes i udgangspunktet automatisk ud fra de oplysninger, vi har om dig, når du søger om tilsagn om tilskud. 

Hvis din virksomhed er nystartet, og vi derfor ikke har grundlag for en automatiseret beregning af arbejdskraftsbehovet, skal arbejdskraftsbehovet beregnes ud fra det landbrugsareal og/eller den besætning, som din virksomhed har erhvervet i forbindelse med etableringen gennem f.eks. købsaftalen. Aftalen om erhvervelse heraf kan godt være betinget af tilsagn om tilskud fra os.

Manuel beregning af arbejdskraftbehovet

Hvis du manuelt vil beregne virksomhedens arbejdskraftbehov for dine dyr og afgrøder kan du i bekendtgørelsens bilag 1 finde normtimesatserne for en række kategorier for hhv. afgrøder og dyr.

Oversigt over, hvordan afgrøder fra Fællesskemaet er inddelt i forskellige kategorier.

Oversigt over, hvordan dyr fra CHR er inddelt i de forskellige kategorier.  

Det er ikke alle afgrødekoder fra Fællesskemaet og besætningstyper fra CHR, der er beregnet normtimesatser for, og som fremgår af oversigten. Hvis du har afgrøder og dyr, der ikke indgår i beregningen kan du i ansøgningsskemaet vedhæfte dokumentation for, at du har afgrøderne og dyrene. Så vil Landbrugsstyrelsen foretage en vurdering af arbejdskraftbehovet herfor og lade det indgå i dit samlede arbejdskraftbehov.

Forstå, hvordan du manuelt beregner dit arbejdskraftbehov:

Din bedrift består eksempelvis af følgende:

  • Vårhvede (2) - 100 hektar
  • Vårspelt (8) - 100 hektar
  • Vårrug (55) - 100 hektar
  • Malkekvæg - 100 årsdyr

Du ønsker at kende arbejdskraftsbehovet. I oversigterne kan du se, hvilke kategorier afgrøderne og dyrene hører under. Det ses i oversigterne, at Vårhvede (2) og Vårspelt (8) hører under kategorien "Hvede". Vårrug (55) hører under kategorien "Rug og triticale". Malkekvæg hører under kategorien ”Malkekøer”.

Hver afgrødekategori har et antal basistimer som altid medregnes uanset antallet af hektar med afgrødekategorien, og herudover et antal timer pr. hektar med afgrødekategorien. Basistimer og timer pr. hektar fremgår af bekendtgørelsen. Eksempelvis kan det af bekendtgørelsen ses at afgrødekategorien ”Hvede” har 100 basistimer og 7,3 timer pr. hektar. 

Selvom du har flere afgrøder inden for samme afgrødekategori, så tæller basistimerne for afgrødekategorien kun én gang. Så for 100 hektar vårhvede og 100 hektar vårspelt, så er den samlede arbejdskraftbehov 100 basistimer+(7,3 timer pr. hektar * 200 hektar) = 1.560 timer.

Vårrug hører under kategorien ”Rug og tricitale”, som har 100 basistimer og 7,0 timer pr. hektar. Dermed giver 100 hektar vårrug et arbejdskraftbehov for bedriften på 800 timer.

I bekendtgørelsen fremgår ligeledes basistimer og timer/dyr for en række dyrekategorier. Malkekøer har 205 basistimer og 20 timer pr. årsdyr. For bedriftens 100 malkekøer/årsdyr fås et arbejdskraftbehov på 205 basistimer+(20 timer * 100 årsdyr) = 2.205 timer. I alt beregnes bedriften til at have et arbejdskraftbehov på 4.565 arbejdstimer for afgrøderne og dyrene i eksemplet. 

Se eller gense webinaret om Etableringsstøtte til unge landbrugere 2025 som blev afholdt den 29. januar 2025

Vi har udarbejdet en vejledning til indsatsområde ”Etablering” og en vejledning til indsatsområde ”Fastholdelse”. Du skal derfor orientere dig i den vejledning, som passer til det indsatsområde, din virksomhed søger tilskud i.

Indsatsområdet ”Etablering” er for dig, som skal i gang med at etablere din virksomhed. Indsatsområdet ”Fastholdelse” er for dig, som allerede har påbegyndt etableringen af din virksomhed.

Betingelserne er forskellige for de to indsatsområder og er beskrevet i ordningens faktaark.

Faktaark om etableringsstøtte til unge landbrugeres to indsatsområder

Bemærk opfylder du alle betingelserne i indsatsområdet ”Fastholdelse”, så skal du søge om tilsagn til i indsatsområdet ”Fastholdelse”.

Vejledning til indsatsområde ”Etablering”

Vejledning til indsatsområde ”Fastholdelse”

Husk: Du skal informere offentligheden om dit projekt. Det kalder vi skiltning.

Krav til skiltning

Status for behandling af ansøgninger

Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø behandler ansøgninger på projekttilskudsordninger. 

Se status for sagsbehandlingen

Behandling af personoplysninger

Kontakt

EU & Projekt
Tlf: 33 95 80 00
Mail: euogprojekt@sgav.dk