Tilskud til arealer med stivelseskartofler er en ny koblet tilskudsordning, som er rettet mod bedrifter, hvor der dyrkes stivelseskartofler. Den er en del af den danske strategiske plan for den nye landbrugsreform, som varer fra 2023 til 2027.
Du kan nu læse et udkast til bekendtgørelsen om tilskud til arealer med stivelseskartofler på høringsportalen.
Læs bekendtgørelsen om tilskud til arealer med stivelseskartofler på høringsportalen
Du kan sende dine kommentarer på mail til landbrugsstotte-geodata@lbst.dk. Skriv venligst dette journalnummer i emnefeltet: 22-120-000002.
Vi forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2023.
Hvordan får du tilskud til arealer med stivelseskartofler?
Hvis du vil søge om tilskud til arealer med stivelseskartofler, skal du være aktiv landbruger og derudover opfylde følgende krav:
- Du skal tilmelde dig ordningen ved at sætte et kryds i fællesskemaet.
- Du skal i fællesskemaet indberette arealet, du søger om koblet tilskud til, med afgrødekoden for stivelseskartofler (nr. 151).
- Du skal tilplante det areal, du har indberettet i fællesskemaet, med en kartoffelsort, som er egnet til fremstilling af kartoffelstivelse.
- Du skal have søgt om grundbetaling, og det areal, du har indberettet i fællesskemaet, skal være støtteberettiget til grundbetaling.
Den samlede pulje til ordningen er på 75 mio. kr. Du kan se, hvordan beløbet bliver fordelt i perioden 2023 til 2027 i dette skema:
Ansøgningsår | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Finansiering (EUR) | 3.356.315,00 | 2.682.840,00 | 2.014.895,00 | 1.341.420,00 | 671.163,57 |
Vi giver tilskuddet som en fast sats pr. hektar. Vi kan først fastsætte satsen, når vi har afsluttet kontrollen af tilskudsbetingelserne, og vi kender det endelige antal tilskudsberettigede hektarer.
Kontakt
Har du spørgsmål eller kommentarer til bekendtgørelsen, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 33 95 80 00 eller sende en e-mail til landbrugsstotte-geodata@lbst.dk.
Er du journalist, er du velkommen til at kontakte vores pressetelefon på tlf. 41 89 25 07.