Hvad er omgåelse?

Personer eller virksomheder må ikke få støtte eller anden fordel i strid med formålene med EU’s landbrugsstøtteordninger. Det vil være i strid med formålet med en EU landbrugsstøtteordning, hvis man indretter sig på en bestemt måde, og formålet med at indrette sig på en denne bestemte måde udelukkende er at opnå støtte eller mere i støtte.

Det betyder, at hvis en landbruger opdeler sin virksomhed i flere CVR-numre alene med det ene formål at få mere i støtte eller undgå en kontrol, kan der være tale om omgåelse. Det betyder modsat ikke, at en landbruger ikke af andre legitime grunde, kan have flere virksomheder. Det kan f.eks. skyldes produktions- eller forretningsmæssige eller praktiske grunde til, at en landbruger har flere virksomheder.

Reglen om omgåelse findes i artikel 62 i forordning nr. 2021/2116: Der må ikke gives fordele til fysiske eller juridiske personer, hvis betingelserne for at opnå en fordel blev skabt på en kunstig måde og i strid med formålene med lovgivningen for støtte.

Sådan kontrollerer vi for omgåelse

Landbrugsstyrelsens kontrol af omgåelse omfatter f.eks. ansøgninger om arealtilskud, projekttilskud, tilsagn, overdragelse, ændring, udbetaling samt konditionalitet.

Landbrugsstyrelsen undersøger alle tilskudsordninger for, om der kan opnås en uberettiget økonomisk fordel. Det er f.eks. tilfældet ved begrænsning i støttebeløb (støtteloft), begrænsning i antal ansøgninger samt fordele, som gives, hvis man ikke tidligere har søgt ordningen.

Når en sag om f.eks. ansøgning om areal- eller projekttilskud er udtaget til kontrol for omgåelse, gennemgår vi den. Et sagskompleks kan bestå af flere - og nogle gange mange - ansøgninger.

  • Vi undersøger alle ansøgernes bagvedliggende ejerforhold og relation til andre virksomheder, der søger støtte.
  • Vi undersøger, om der er forretning – og landbrugsmæssig realitet i de virksomheder, som indgår i en sag.
  • Vi undersøger, om ansøger har eller kan have opnået en konkret økonomisk fordel.

Ved kontrollen undersøger vi for, om der er objektive forhold, der peger på omgåelse, og vi undersøger, om der er subjektive forhold. Vi foretager en konkret og individuel vurdering af de objektive og subjektive forhold.

Forhold, vi har lagt vægt på i vores afgørelser

Det, der har gjort sig gældende i de sager, vi indtil videre har truffet afgørelse om omgåelse i, er:

  1. At der ved oprettelsen ikke har været tale om reelt selvstændige virksomheder, men virksomheder, hvor der har været en sådan intern samhandel og hvor virksomhederne har været økonomisk forbundet i en sådan grad, at der reelt set er tale om én samlet landbrugsbedrift, eller
  2. At opdelingen af en landbrugsbedrift ikke har været forretningsmæssigt eller landbrugsmæssigt begrundet

Dermed har Landbrugsstyrelsen vurderet, at der i de pågældende sager er sket en kunstig opdeling af bedriften i flere CVR-numre alene for at opnå en uberettiget fordel.

Hvad er objektive og subjektive forhold?

Landbrugsstyrelsen skal i sin kontrol efter artikel 62 kunne påvise, at der hos ansøger er såvel objektive som subjektive forhold, der peger på omgåelse. Det objektive forhold vil være opfyldt, hvis det kan påvises, at det formål, som EU-lovgivningen forfølger, ikke er opnået, selv om ansøgeren formelt overholder betingelserne i lovgivningen. Det subjektive forhold vil være opfyldt, hvis det kan påvises, at en landbruger har handlet udelukkende med den hensigt at drage fordel af EU-lovgivningen ved kunstigt at skabe de betingelser, der kræves for at opnå denne fordel. 

Et objektivt forhold kan f.eks. være, hvis en virksomhed uberettiget har fået udbetalt støtte til unge nyetablerede landbrugere ud over de 5 år, som det er fastsat i reglerne eller til areal, der er større end 90 hektar. Hvis denne adgang til landbrugsstøtte er sket ved kunstig virksomhedskonstruktion, indebærer det samtidigt, at formålet med ordningen ikke kan nås. Hvis der f.eks. er oprettet en virksomhed, som ikke har en reel landbrugsproduktion selv, fordi virksomhedens landbrugsproduktion egentlig er en del af anden bedrift, kan formålet med ordningen ikke opnås under de betingelser. Den manglende målopfyldelse skyldes, at midlerne ikke i realiteten støtter en ung landbrugers etablering og den strukturelle tilpasning af dennes bedrifter efter den første etablering i en indledende periode på højst 5 år. Grænsen på 5 år er sat, således at støtten ikke får karakter af driftsstøtte. Hvis den samme landbruger i realiteten får støtte i 10 år, omgås formålet med at sætte en grænse på 5 år, da støtten kommer til at fungere som driftsstøtte.

Et subjektivt forhold kan f.eks. være, hvis denne virksomhedskonstruktion er skabt alene med det formål at opnå mere i støtte. Det skal derfor kunne påvises, at støttemodtager har haft en intention om at drage fordel af en EU-regel ved kunstigt at skabe de betingelser, der kræves for at opnå denne fordel. Den pågældende handling, transaktion mv. skal udelukkende være foretaget for at opnå en fordel, der er uforenelig med formålet med den specifikke EU-regel, som søges omgået. Efter EU-retspraksis kan der ikke nægtes betaling, hvis der er en anden begrundelse for de gennemførte handlinger, transaktioner mv. end blot at opnå betaling i medfør af EU-reglen.

Vi kontrollerer fra 2017 og frem

Vi kontrollerer for alle aktive tilskudsordninger samt de tidligere tilskudsordninger under Landbrugsreformen 2014-2022.

Hvis Landbrugsstyrelsen kan dokumentere omgåelse, kræver vi tilskuddet tilbage.

Arbejdet med at indføre og udvikle kontrol for omgåelse

Landbrugsstyrelsens kontrol for omgåelse er indført for at sikre, at landbrugsvirksomheder får den korrekte støtte og ikke omgår betingelserne for landbrugsstøtten ved kunstigt at skabe betingelserne for dette. Kontrollen for omgåelse er indført, efter at Rigsrevisionen i maj 2021 kritiserede Landbrugsstyrelsen for utilstrækkelig kontrol af bagvedliggende ejerforhold. Kontrollen er et supplement til Landbrugsstyrelsens øvrige kontroller.

Vi arbejder løbende med at forbedre kontrollen

Landbrugsstyrelsen arbejder løbende med at optimere kontrollen og minimere sagsbehandlingstiden, uden at gå på kompromis med at sikre korrekt udbetaling. Vi har f.eks. siden 2022 indført målrettet, databaseret udtagning på ansøgninger om arealstøtte. Den justerede kontrolmodel går ud på at foretage en såkaldt risikobaseret udtagning - bl.a. på baggrund af en omfattende gennemgang af sager om landbrugsstøtte fra 2017 og frem til 2021. Det betyder, at vi som udgangspunkt målretter udtagningen til de sager, hvor vi vurderer, at risikoen for omgåelse er størst.

Vi justerer praksis i dialog med EU-Kommissionen

For at sikre en solid kontrolmodel, som fuldt ud lever op til EU's regler om landbrugsstøtte, har Landbrugsstyrelsen løbende været i dialog med EU-Kommissionen og Kammeradvokaten med henblik på at afklare, hvordan reglerne skal fortolkes. Blandt andet har vi afklaret, hvornår vi må udbetale på en kontrolsag, og hvad konsekvensen er ved omgåelse.

Læs mere om udbetalinger på kontrolsager her

Læs mere om konsekvens ved omgåelse her