Landbrugsstyrelsen skal kontrollere for omgåelse, før vi kan give landbrugsstøtte. Det indebærer blandt andet, at vi skal undersøge bagvedliggende ejerforhold og muligheden for at opnå en økonomisk fordel.

Langt de fleste landbrugere søger landbrugsstøtte på et legitimt grundlag, og har indrettet deres virksomhed eller virksomheder ud fra en række forretningsmæssige eller landbrugsbrugsfaglige hensyn. Hvis du som landbruger står over for at omstrukturere din virksomhed og planlægger at søge om landbrugsstøtte, er det afgørende, at den valgte konstruktionen ikke udelukkende sker med henblik på at opnå mest mulig landbrugsstøtte, men er selvstændigt begrundet i faglige og saglige formål, såsom økonomiske, drifts, forretnings – eller landbrugsmæssige forhold.

Når du skal søge om arealtilskud i Fællesskema 2023

Når du søger om arealtilskud i 2023 skal du ligesom sidste år oplyse om andre ansøgninger om arealtilskud, som du eller dine medejere indsender. Oplysningerne skal give bedre overblik over ansøgeres ejerstruktur og understøtter vores kontrol for omgåelse, så vi kan minimere vores sagsbehandlingstid.

Du oplyser om andre ansøgninger i Tast selv, når du ansøger om arealtilskud i ansøgningsrunden 2023.

Her er de vigtigste ting, du skal vide om oplysning om andre ansøgninger:

  • Du skal oplyse om eventuelle ansøgninger, som du eller dine medejere indsender i Fællesskema 2023.
  • Du oplyser ved at udfylde feltet ’Oplysning om evt. flere ansøgninger om tilskud’ i Tast selv.
  • Du skal erklære, at eventuelle andre fællesskemaer ikke er indsendt for at opnå støttefordele, som er kunstigt skabt og i strid med formålene med lovgivningen.
  • Det fremgår af erklæringen, at der kan være driftsmæssige – og dermed legitime - grunde til, at ansøger har ejerskab i andre virksomheder, der også indsender en ansøgning.
  • Du kan til enhver tid rette oplysningerne – også efter ændringsfristen. På den måde kan du sikre dig, at oplysningerne altid er korrekte.  
  • Når du søger om landbrugsstøtte, har du strafansvar for de oplysninger, du opgiver. Dette gælder for alle oplysninger og dermed også feltet med oplysninger om flere ansøgninger. Det betyder, at du ikke må vildlede eller forsætligt opgive urigtige oplysninger. Hvis du derimod indtaster forkerte eller ufuldstændige oplysninger ved en utilsigtet fejl, pådrager du dig ikke strafansvar.

Hold øje med vores hjemmeside og nyheder til landbruget, hvor vi den kommende tid vil informere mere om ansøgninger om arealstøtte i 2023 og herunder om oplysning om andre ansøgninger.

Vi kontrollerer for omgåelse på ansøgninger om arealtilskud

Ansøgninger på arealtilskudsordninger, hvor der kan opnås en uberettiget økonomisk fordel, og som vurderes at have en høj risiko for omgåelse, bliver undersøgt for mulig omgåelse.

Vi målretter kontrol af ansøgninger om arealstøtte ved hjælp af en såkaldt risikobaseret udtagning - bl.a. på baggrund af en omfattende gennemgang af sager om landbrugsstøtte fra 2017 og frem til 2021. Det betyder, at vi som udgangspunkt målretter udtagningen til de sager, hvor vi vurderer, at risikoen for omgåelse er størst. Sager, som udtages til manuel kontrol, vil have længere sagsbehandlingstid end ellers.

Læs: Sådan kontrollerer vi for omgåelse

 

Vi kontrollerer for omgåelse på ansøgninger om projekttilskud

Ansøgninger på projekttilskudsordninger udtages til kontrol, hvis styrelsen vurderer, at der er risiko for omgåelse. Vurderingen sker på grundlag af objektive forhold, hvor vi ser på bagvedliggende ejerforhold, adressesammenfald og økonomisk fordel. Sager, som udtages til manuel kontrol, vil have længere sagsbehandlingstid end ellers.

Hvis du som landbruger står over for at omstrukturere din virksomhed og planlægger at søge om projekttilskud, er det afgørende, at den valgte konstruktion ikke udelukkende sker med henblik på at opnå mest mulig projektstøtte, men er selvstændigt begrundet i faglige og saglige formål, såsom økonomiske, drifts, forretnings – eller landbrugsmæssige forhold.

Læs: Sådan kontrollerer vi for omgåelse

 

Vi kontrollerer for omgåelse på konditionalitet

Landbrugsstyrelsen skal kontrollere for omgåelse på konditionalitet. Der kan f.eks. være tale om omgåelse, hvis man opdeler sin bedrift alene med det formål at undgå kontrol eller støttetræk.

Implementering af kontrol for omgåelse på konditionalitet sker ved, at der ved udtagning til konditionalitetskontrol suppleres med bedrifter, som opfylder kriterier for, at omgåelse kan have fundet sted.

Kontrollen vil blive gennemført på bedrifter, der er omfattet af en ansøgning om landbrugsstøtte. Derudover vil kontrollen vil blive gennemført på bedrifter, hvor der efter en konkret vurdering er risiko for, at bedriften kan være opdelt med det formål at undgå konditionalitetskontrol eller støttetræk.

Kontrollen for omgåelse på konditionalitet gennemføres med hjemmel i CAP-loven og vil blive gennemført som en almindelig konditionalitetskontrol.

Du kan læse mere om kontrol for omgåelse på konditionalitet i Spørgsmål og Svar om omgåelse.

Gå til Spørgsmål og svar om kontrol for omgåelse på konditionalitet 

Gå til vejledning og instrukser for krydsoverensstemmelse og konditionalitet på lbst.dk

 

Udbetalinger kan først ske, når kontrollen er færdig

Vi har i januar 2022 fået besked fra Kommissionen om, at ansøgninger, som udtages til kontrol af omgåelse, først må udbetales, når vi har truffet afgørelse om, at der ikke kan påvises omgåelse. Dette har betydning for udbetalinger til de landbrugere, som udtages til kontrol. Vi arbejder på, hvordan vi kan optimere kontrollen og minimere forsinkelser uden at gå på kompromis med at sikre korrekt udbetaling.

Almindelig sagsbehandling, når vi har afsluttet kontrol for omgåelse

Såfremt vi vurderer, at der ikke er grundlag for at træffe en afgørelse om omgåelse på en sag, afsluttes omgåelseskontrollen, og sagen sendes til almindelig sagsbehandling med det samme. Det kan f.eks. være afgørelse om tilsagn eller udbetaling. Sagerne går løbende videre til almindelig sagsbehandling, efterhånden som vi afslutter kontrol for omgåelse på dem.

Vi sender breve om høring og eventuel afgørelse

Har vi brug for flere oplysninger, sender vi et brev. Som i almindelig sagsbehandling vil vi foretage en høring, inden vi træffer en afgørelse om omgåelse. Får du et høringsbrev, er det derfor vigtigt, at du hurtigt sender de dokumenter, som vi beder om, så vi kan færdigbehandle din ansøgning.

Se spørgsmål og svar om høringsbreve her

Hvis vi efter høring finder grundlag for det, træffer vi afgørelse om omgåelse. Afgørelser kan påklages på sædvanlig vis til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Konsekvens af omgåelse bliver en konkret vurdering

EU-reglerne fastslår, at det ikke skal være muligt at opnå fordele gennem omgåelse af EU-reglerne.

Landbrugsstyrelsen skal derfor foretage en individuel og konkret vurdering af, om udbetalingen af tilskud i de enkelte tilfælde er opnået gennem omgåelse. Hvis det fastslås, at der foreligger omgåelse, vil det tilskud, der er opnået som følge af omgåelse, ikke blive udbetalt.

  • Har en ansøger f.eks. fået udbetalt tilskud på basis af en eller flere ansøgninger, som omgår reglerne, skal det tilskud, der er opnået gennem omgåelse, betales tilbage.
  • Har en ansøger f.eks. gennem omgåelse indrettet sig på en måde, så vedkommende undgår nedsættelse af tilskuddet eller andre sanktioner, skal der foretages en genberegning, som tager højde for den nedsættelse eller den sanktion, der ville have været foretaget, hvis der ikke forelå omgåelse.