Projektmodning af anlæg til grøn bioraffinering 2022

Projektmodning af anlæg til grøn bioraffinering giver minimum to aktører tilskud til i samarbejde at undersøge potentialet for at etablere et anlæg til grøn bioraffinering.  I kan få tilskud til en række aktiviteter og udgifter. 

På vores temaside kan du læse mere om grøn bioraffinering 
 

Hvem kan søge?

Tilskuddet skal minimum søges af to aktører, dvs. virksomheder identificeret ved CVR-nummer. Den ene aktør skal drive en primær jordbrugsbedrift og være ejer eller forpagter af bedriften. 

Gruppen af aktører, der vælger at indgå i ét fælles projekt, skal udpege en hovedaktør. Hovedaktøren er ansvarlig for at indsende ansøgningen og for projektets gennemførsel. Tilskuddet bliver udbetalt til hovedaktøren, der er ansvarlig for at fordele tilskuddet mellem medaktørerne.  

Der er ikke fastsat en øvre grænse for, hvor mange aktører, der kan indgå i ét projekt.

Hvad giver vi tilskud til?

Vi giver tilskud til projekter med flere aktører. Her skal I undersøge og vurdere potentialet for at etablere et anlæg til grøn bioraffinering, hvis primære formål er at producere grønt protein til foder til én-mavede dyr. 

Undersøgelsens resultater skal I dokumentere i en projektmodningsrapport, som I skal sende til Landbrugsstyrelsen, når I ønsker at få udbetalt jeres tilskud. I skal anvende Landbrugsstyrelsens skabelon, når I udarbejder projektmodningsrapporten. 

Vi skelner imellem tilskud til aktiviteter udført af aktører og tilskudsberettigede udgifter. 
I får tilskud til forberedende aktiviteter, og aktiviteter som I, som aktører, gennemfører for at afklare alle forhold, som beskrevet i skabelonen til projektmodningsrapporten.

Aktiviteterne har vi delt op i følgende kategorier:

  • Projektledelse og tekniske beregninger
  • Udførsel af praktisk og teknisk arbejde
  • Andet udført arbejde af aktørerne

Derudover kan I få tilskud til følgende udgifter: 

  • Eksterne konsulenter 
  • Lokaleleje til afholdelse af informationsmøder og lignende
  • Leje samt testkørsel af procesudstyr inklusiv kemiske analyser 

Hvor meget kan du få i tilskud?

Vi giver 100 pct. i tilskud. Det vil sige, at I kan få alle tilskudsberettigede udgifter og de timer I, som aktører anvender til projektet, udbetalt i sin helhed. 

Tilskud til aktiviteter gives ud fra fastsatte timepriser. Tilskud til udgifter gives ud fra faktisk afholdte udgifter. 

Vi har fastsat maksimum tilskudsbeløb for diverse udgifter. Nedenfor kan I se timepriserne for aktiviteter, og hvor meget I kan få i tilskud til de forskellige tilskudsberettigede udgifter. 

  • Projektledelse og tekniske beregninger udført af aktørerne: 470 kr. som fast timepris
  • Udførsel af praktisk og teknisk arbejde udført af aktørerne: 260 kr. som fast timepris
  • Andet udført arbejde af aktørerne: 340 kr. som fast timepris
  • Eksterne konsulenter: 1.200 kr. som maksimal timepris
  • Lokaleleje til afholdelse af informationsmøder og lignende: i alt maksimalt 25.000 kr. i tilskud til højst 3 møder
  • Leje samt testkørsel af procesudstyr inklusiv kemiske analyser: i alt maksimalt 150.000 kr. i tilskud

I kan maksimalt opnå 750.000 kr. i tilskud til aktiviteter udført af jer selv som aktører og af eksterne konsulenter. 

Eksempel: Hvis I har anvendt 10 timer til eksterne konsulenter á en timepris på 1.200 kr. pr. time, så får i 10 x 1.200 kr. = 12.000 kr. udbetalt. 

Eksempel: Hvis I derudover har brugt 250 timer til projektledelse, og 400 timer til andre aktiviteter, får I 250 x 470 kr. og 400 x 340 kr. = 117.500 kr. + 136.000 kr. = 253.500 kr. 

Landbrugsstyrelsens tilskud til projekterne under denne ordning finansieres af EU (100 pct.) via Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Den nuværende økonomiske pulje er 15 mio. kr. fordelt med 5 mio. kr. til tre ansøgningsrunder.

Hvilke forpligtigelser og kriterier er der for tilskuddet?

Krav, når I søger om tilskud

  1. Minimum to aktører identificeret ved CVR skal samarbejde om et projekt. Den ene aktør skal, som ejer eller forpagter, drive en primær jordbrugsbedrift. 
  2. I skal søge om minimum 200.000 kr. i tilskud for at komme i betragtning. 
  3. I skal vælge en hovedaktør, der er ansvarlig for at sende ansøgningen. Hovedaktøren skal udover ansøgningsskemaet sende en række bilag til Landbrugsstyrelsen ved ansøgning om tilsagn. Bilagene finder I under fanen: Sådan søger du. 

Krav, mens I gennemfører projektet 

  1. I skal gennemføre projektet i overensstemmelse med beskrivelsen i tilsagnet og inden for projektperioden.  
  2. Alle aktører (hoved- og medaktører) skal mindst bruge 15 timer på projektet med aktivitet minimum hver 3. måned.
  3. Aktører skal indsende timeopgørelser hver måned. Her skal Landbrugsstyrelsens skabelon anvendes, som I finder under fanen: Sådan søger du.
  4. I skal udarbejde en projektmodningsrapport på vores skabelon, som I finder under fanen: Sådan søger du.
  5. I skal have et særskilt regnskabssystem eller en passende regnskabskode for alle transaktioner med tilknytning til projektet
  6. Hvis I ønsker en ny hovedaktør, skal hovedaktøren søge om overdragelse. Læs mere om overdragelse.
  7. Hvis I ønsker ændringer, skal hovedaktøren søge om projektændring. Læs mere om ændringer. 
  8. Hvis I ønsker projektforlængelse, skal hovedaktøren søge om projektforlængelse. Læs mere om projektforlængelse. 

Krav, når I søger om udbetaling

  1. Hovedaktøren skal søge om udbetaling for projektets faktiske udgifter og for de faktisk afholdte timer til aktiviteter inden for projektperioden.
  2. Hovedaktøren skal indsende alle relevante bilag sammen med udbetalingsanmodningen, herunder projektmodningsrapporten.
  3. Hovedaktøren kan ikke få udbetalt mere end tilsagnsbeløbet. 
  4. Alle regnskabsbilag skal være tilgængelige i mindst 5 år og 6 måneder, regnet fra datoen for udbetaling af tilskud.

Prioritering af ansøgninger

Landbrugsstyrelsen prioriterer alle ansøgninger ud fra en forudbestemt prioriteringsmodel. Rangeringen af ansøgningerne kan få en betydning, såfremt der er søgt om flere penge, end der er afsat til ordningen. 

I prioriteringen anvender vi antal aktører i samarbejdet samt antal værdikædeled. 
Vi har defineret 6 værdikædeled, som vi bruger i prioriteringen:

  1. Leverandør af biomasse, biomasseproducenter, f.eks.  landmænd.
  2. Virksomhed, som varetager høst og transport af biomasse, f.eks.  maskinstation.
  3. Leverandør af udstyr til processering, f.eks. maskinfabrik, virksomheder indenfor tech eller agroindustri.
  4. Aftager af proteinkoncentrat, f.eks. foderstofvirksomhed.
  5. Aftager af fiber, f.eks. landmænd, biogas eller industrielle forarbejdningsvirksomheder.
  6. Aftager af restsaft, f.eks. biogasanlæg, forarbejdningsvirksomheder (fermentering).

Ansøgningerne bliver prioriteret efter pointscore, som beregnes i første trin. Hvis der fortsat er pointlighed efter trin 1, så sker der yderligere prioritering, som beskrevet i trin 2 og 3.
 

Trin 1: Pointscore
I trin 1 findes pointscoren ved at lægge point for antal værdikædeled sammen med point for antal aktører efter denne formel:

Pointscore (PS)= Point for antal værdikædeled + Point for antal aktører

Tabel 1: Opgørelse af pointscore

Antal værdikædeled

1 værdikædeled

2 værdikædeled

3 værdikædeled

4 værdikædeled

5 værdikædeled

6 værdikædeled

Point

1

2

3

4

5

6

Antal aktører

2

> 3

 

 

 

 

Point

1

2

 

 

 

 

Eksempel: 
Der er tre aktører i samarbejdet, og de repræsenterer i alt værdikædeled 1, 3, 4 og 6. 
De vil få en pointscore på 4 (point for værdikædeled) + 2 ( point for antal aktører) = 6 point. 

Vær opmærksom på, at hvis to aktører i samarbejdet repræsenterer samme værdikædeled, så skal værdikædeledet kun tælles med én gang i prioriteringen.


Trin 2: Vægtet pointscore
Trin 2 anvendes, hvis der er lighed i projekters pointscore. Her prioriterer vi efter højest vægtede pointscore efter denne formel: 

Vægtet pointscore (VPS)= Point for antal værdikædeled x Antal aktører

Eksempel: 
Der er tre aktører i samarbejdet, og de repræsenterer i alt værdikædeled 1, 3, 4 og 6. 
De vil få en pointscore på 4 (point for værdikædeled) x 3 (antal aktører) = 12 point. 


Trin 3: Lodtrækning
Hvis der fortsat er pointlighed efter trin 1 og 2, så afgøres det via lodtrækning. 

 

Der er tilføjet midler til ordningen, så alle der lever op til kravene i bekendtgørelsen kan prioriteres til tilskud.

Hvad er formålet med ordningen?

Formålet med ordningen er at give tilskud til at undersøge og vurdere potentialet for at etablere et anlæg til grøn bioraffinering, hvis primære formål er at producere grønt protein til foder til en-mavede dyr. 

Fra efteråret 2023 er det også muligt at søge om tilskud til at etablere et anlæg til grøn bioraffinering.

Du kan læse mere om grøn bioraffinering og tilskud på Landbrugsstyrelsens temaside.

Hvad siger loven?

Lovgrundlaget for Projektmodning af anlæg til grøn bioraffinering finder du på retsinformation.dk og på EUR-lex (hjemmeside med EU-regler):

Danske regler (bekendtgørelsen)

Vi har udstedt en ændringsbekendtgørelse, der fastsætter at svar på partshøringer skal indsendes til Landbrugsstyrelsen på mail eller via Digital Post. 

EU-regler (forordning)

Om støtte til udvikling af landdistrikterne 

Vejledning

Vejledning om tilskud til projektmodning af anlæg til grøn bioraffinering - version 3.

Du skal informere offentligheden om dit projekt. Det kalder vi skiltning. 
Læs mere om skiltning.

Vær opmærksom på, om du får tilskud er under Landdistriktsprogrammet eller Landbrugsreformen 2023.

Se faktaark om overgangen til CAP2023

Biomasse til grøn bioraffinering

Læs hvilke afgrødetyper med hvilken afgrødekode er omfattet af græs, kløver, lucerne mv. Det er biomasse fra disse afgrødetyper og tilhørende afgrødekoder, som et kommende bioraffineringsanlæg primært skal forsynes med. Du kan anvende denne liste, når du udarbejder projektmodningsrapporten.

DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug har kvalificeret en række af afgrødetyperne til brug i grønne bioraffineringsanlæg. Kvalificeringen indeholder ligeledes  gennemsnitlige værdier for indhold af råprotein i en række af  afgrødetyperne.  Læs mere om rådgivning fra DCA.