Overdragelse af betalingsrettigheder bliver fuldt elektronisk

Fra den 1. september 2013 skal landmænd og konsulenter sende overdragelse af betalingsrettigheder via Fødevareministeriets Tast selv-service. Her kan man også se en ny oversigt over dine betalingsrettigheder og fra 1. september 2013 alle breve vedrørende indsendte overdragelser.

Publiceret 23. august 2013

Det har siden 2012 været obligatorisk at indsende Fællesskema via Tast selv-service. Efter en overgangsperiode bliver det den 1. september 2013 også obligatorisk at indsende skemaer til overdragelse af betalingsrettigheder via Fødevareministeriets Tast selv-service. Begge dele sker som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvor målet er, at virksomheder og borgere skal kommunikere digitalt med det offentlige.

Kun døds- og konkursboer kan fremover bruge papirskema.

Via linket nedenfor, får man en forklaring på:

  • Hvordan man finder oversigten over betalingsrettighederne
  • Hvordan man udfylder og indsender skema til overdragelse
  •  Læs her, hvordan man finder oversigten over betalingsrettigheder i Tast selv-service 


NaturErhvervstyrelsen har desuden forbedret Tast selv-service på en række punkter.

Færre fejl og høringsbreve

Ved elektronisk indsendte skemaer opstår der færre fejl end ved papirskemaer. NaturErhvervstyrelsen forventer derfor, at udsendelsen af høringsbreve bliver markant mindre, når stort set alle skemaer sendes elektronisk.

Brevene kan ses på Tast selv-service 

Landmænd og konsulenter kan fra 1. september 2013 se breve om overdragelse af betalingsrettigheder direkte på Tast selv-service. Konsulenten får en e-mail, hvis han har oplyst en e-mailadresse i overdragelsesskemaet.

Landmanden får en besked på e-mail eller SMS, hvis han ønsker det. Brevene sendes stadig i papirform til landmanden.

 

Nyt overblik over rettighederne

I Tast selv-service finder man et nyt oversigtsskema, der giver overblik over landmandens betalingsrettigheder, samt de aftaler om overdragelse, som han er part i.

Oversigten kan opdateres løbende, efterhånden som NaturErhvervstyrelsen registrerer overdragelserne. Oversigten erstatter det gamle EHA-system.

Adgangen til EHA lukker kort efter den 1. september 2013.

Ophør af CVR-numre for ejere af betalingsrettigheder

Hvis man er medejer af en virksomhed, fx et I/S, og tænker på at lukke virksomheden, skal man huske at overdrage betalingsrettighederne til et aktivt CVR-nr. eller et CPR-nr., før virksomheden lukker, og CVR-nummeret ophører. Dette gælder også, hvis virksomheden har bortforpagtet betalingsrettighederne sammen med jorden.

Hvis man glemmer at overdrage betalingsrettighederne, før man lukker virksomheden, kan det betyde, at betalingsrettighederne ikke kan overdrages. Betalingsrettigheder, der ikke bliver udnyttet to år i træk, bliver automatisk inddraget.

Her kan man se, hvad der sker med betalingsrettighederne, når en virksomhed ophører:

  • Enkeltmandsvirksomheder

Betalingsrettighederne er automatisk registreret på ejerens CPR-nummer, og de bliver derfor ikke inddraget.

  • I/S’er

Betalingsrettighederne er registreret på det ophørte CVR-nr. De tidligere interessenter kan sammen søge om dispensation til at indsende et papirskema til varig overdragelse af betalingsrettighederne. Overdragelsen skal ske til den person eller virksomhed, der har overtaget betalingsrettighederne og jorden.  Der kan ikke foretages en midlertidig overdragelse eller en forlængelse af en eksisterende overdragelse fra et ophørt I/S.

  • ApS’er og A/S’er

Det er ikke muligt at indsende en overdragelse af betalingsrettigheder fra det ophørte CVR-nr. Hvis man overvejer at genåbne selskabet, skal man kontakte Erhvervsstyrelsen.

Kontakt

Har du faglige spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Center for Arealtilskud på tlf. 33 95 80 00 eller e-mail arealtilskudl@naturerhverv.dk.

Er du journalist, er du velkommen til at kontakte NaturErhvervstyrelsens presseafdeling på tlf. 41 89 25 07.

http://naturerhverv.fvm.dk/Default.aspx?ID=46677