EU-dom om fransk kontrol har ikke betydning for dansk praksis

En EU-dom har givet anledning til forvirring omkring reglerne for landbrugskontroller. Enighed om rammerne er afgørende for det gode samarbejde mellem kontrollører og landmænd. Få klarhed her.

Publiceret 24. august 2018

Det er i både landmandens og kontrollørens interesse at samarbejde om en god kontrol, men det kræver klarhed om regler og rammer, så vi er enige om, hvad vi kan forvente af hinanden.

En ny dom fra EU kan desværre give anledning til forvirring om rammerne, men dommen giver ikke anledning til at ændre på dansk praksis.

Dansk praksis er i overensstemmelse med EU-dommen

Den 7. august 2018 afgjorde EU, at de franske myndigheder ikke i EU-reglerne havde de krævede hjemler til at komme på kontrol uden tilladelse hos vinbonden på Château du Grand Bois i 2009.

Dommen slår fast, at hjemler, lovgivning og retningslinjer for gennemførelsen af landbrugskontroller skal udformes i den nationale lovgivning. Det er altså Folketinget i Danmark, der beslutter, på hvilke vilkår vi skal gennemføre kontrollen. Folketinget giver blandt andet beføjelser til, at kontrollørerne kan gennemføre en uanmeldt kontrol – også uden samtykke, når formålet med kontrollen kræver det.

Det er en lov, vi forvalter med stor respekt for landmandens arbejde og ejendomsret.

Samtykke giver stor værdi, men er ikke en forudsætning for kontrol

Vi er meget opmærksomme på, at et uanmeldt kontrolbesøg ikke altid kommer belejligt, og vi gør, hvad vi kan for at imødekomme landmandens ønsker om fx at vente på en bisidder. Det er dog altid en vurdering, hvornår ventetiden forhindrer formålet med kontrollen, og kontrolløren kan i sjældne tilfælde se sig nødsaget til at gennemføre kontrollen mod landmandens ønske.

Dommen gør klart, at hvis en landmand afviser kontrollen, kan han risikere at miste den landbrugsstøtte, han ellers ville have fået fra EU.

Hjemler til adgang findes i dansk lovgivning

Som det fremgår af dommens præmis 26, er det ikke EU-lovgivningen, men dansk lovgivning der skal sætte rammerne for, hvordan kontrollører må komme på kontrolbesøg:
”Det følger heraf, at forordning nr. 555/2008 overlader det til medlemsstaterne i national ret at fastsætte regler for de beføjelser, som kontrolpersonalet har, samt i vidt omfang reglerne for, hvordan kontrollen gennemføres, herunder regler om adgang til det sted, der skal kontrolleres.”

I dansk lovgivning findes hjemler og regler blandet andet her:

Landbrugsstøtteloven (§ 4, stk. 2)

Lov om landdistriktsfonden (§ 9, stk. 1)

Kontakt

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 33 95 80 00 eller sende en e-mail til  Fysiskkontrol@lbst.dk

Er du journalist, er du velkommen til at kontakte Landbrugsstyrelsens pressetelefon på tlf. 41 89 25 07.